Nápor kamiónů na hraničních přechodech

19. prosinec 2001
Co nás pálí , Co nás pálí

Hraniční přechody do Polska v Chotěbuzi a v Náchodě zažívají každodenní nápor kamiónů. Výjimkou proto nejsou hodinové čekací doby, ucpané příjezdové cesty a přetížené celnice. K tomu by měl výrazně pomoci nový česko-polský hraniční přechod v okrese Bruntál, Bartultowice - Vysoká. Otevření celnice v předhůří Jeseníku ale provází jedna komplikace za druhou. Tou poslední je neúspěšné zahájení zkušebního provozu. Více už Martin Knitl.

Nová celnice bez omezení tonáže měla oficiálně otevřena 2. ledna. Před tímto datem bylo třeba vyzkoušet, zda je veškeré vybavení schopno provoz zvládnout. Čeští celníci ale čekali marně. Jak potvrdil Karel Moškoř z oblastního celního ředitelství, z polské strany nikdo nepřišel.

Karel Moškoř: Skutečně na tento přechod nenastoupili polští kolegové, jak celníci, tak stráž hraniční. Je to zdůvodněno tím, že nebyly zatím vyměněny tzv. diplomatické noty, které vlastně určují podmínky otevření tohoto přechodu.

Výpočetní technika, signalizační zařízení, váhy pro kamióny, ale také přístroje pro měření radioaktivity zatím zkouší pouze česká strana.

Karel Moškoř: Jsme optimisté, očekáváme, že 2.ledna již tento přechod bude sloužit svému účelu.

2.leden jako termín spuštění hraničního přechodu, zpochybnila mluvčí Generálního ředitelství cel Ivana Bednářová. Jednou z dalších příčin je chystaná návštěva vládních představitelů.

Ivana Bednářová: Vzhledem k tomu, že slavnostního otevření hraničního přechodu Vysoká - Bartultowice se chtějí zúčastnit premiéři obou států. Očekává se, že toto slavnostní otevření by mělo být v průběhu měsíce ledna a veřejnost o něm bude informována.

Proti stavbě celnice na severovýchodě Jeseníků v minulosti protestovaly některé obce. Nekvalitní příjezdová silnice podle nich způsobí nepředstavitelné dopravní komplikace. I když obecní úřady od ostrých slov postupně upouštějí, členové občanských sdružení tvrdí totéž. Jako třeba Ivo Dokoupil ze sdružení Iniciativa 57.

Ivo Dokoupil: Těžko si představit, jak si někdo může vzít na zodpovědnost takové obrovské riziko, protože tady je ohroženo nejen životní prostředí, ale samotná bezpečnost těch občanů. Když pojedete Zátorem, tak tam dneska mají problém se minout dvě auta.

Zástupce hejtmana Moravskoslezského kraje Ladislav Vantula připouští, že kamióny mohou být příčinou potíží. Nemyslí si ale, že nápor přijde okamžitě. Paradoxně možná právě proto, že problémy jsou i na polské straně.

Ladislav Vantula: Protože i ty komunikace na polské straně ještě nejsou natolik napojené, že by tam došlo prostě k nějakému růstu kamionové dopravy. Pokud se podaří vyřešit ještě některé nedořešené otázky, jako třeba obchvat města Albrechtice, tak ta komunikace bude dle mého názoru velkým přínosem.

Stát se zavázal, že do rozšíření a opravy silnic vedoucích k přechodu investuje 150 mil. Kč. Opakované odkládání termínů celnice ale místní lidé už ani nevnímají. Jak se nakonec oba státy domluví a kdy začnou přes Bruntálsko projíždět desítky tisíc kamiónů ročně, zůstává i nadále otázkou.

Přepisy pořadů zajišťuje Česká informační agentura . Texty neprochází korekturou.

autoři: mkp , mrk , spr
Spustit audio

Více z pořadu