Masarykův okruh slaví třicátiny. Jeho zvláštností je šířka dráhy

O víkendu se v Brně na Masarykově okruhu pojede mistrovství světa motocykových závodů MotoGP. Jeden z nejširších okruhů v Evropě letos slaví své třicátiny. Postavený byl v roce 1987 a po víc než padesáti letech nahradil starou přírodní závodní trať, která tehdy vedla přes tichou vesničku Popůvky.

Ještě na staré trati, která byla místy postavená z dlažebních kostek, se v roce 1956 výborně vedlo československému závodníkovi Františku Šťastnému, jak je patrné z dobového videa umístěného na serveru YouTube.

V osmdesátých letech minulého století ale okruh přestal vyhovovat bezpečnostním podmínkám a ztratil patřičnou homologaci pro další závody. Proto se začala stavět nová, moderní trať nedaleko Kývalky. Na stavbě se byl tehdy podívat i Martin Straka, který později začal motoristické závody komentovat.

„Šel jsem pěšky, celý den pršelo, a když jsem tam zablácený a promoklý došel, najednou jsem viděl všechna ta auta a závodní motorky,“ vzpomíná.


Nejvíce triumfů v MotoGP za posledních pět let získal na Masarykově okruhu Dani Pedrosa, který tam vyhrál i loni. Čeští fanoušci ale určitě budou držet palce českému jezdci Karlu Abrahámovi, který pojede v královské kubatuře.

Nový Masarykův okruh byl slavnostně otevřený 17. července 1987. Měří přes pět kilometrů, závodníci na něm musí projet celkem 14 zatáček a trať nepatří zrovna mezi ty jednoduché. „Je velice specifická, poměrně dlouhá, a podobně jako stará Masarykova dráha je to zčásti závod do vrchu,“ říká Straka s tím, že zvláštností je i šířka dráhy, která dosahuje kolem 15 metrů.

Přibližně před deseti lety prošel závodní okruh kompletní rekonstrukcí. Starý, někde už značně poničený povrch, nahradil nový asfalt.

autor: hbc
Spustit audio