Letecké aliance

8. říjen 2004
Trendy

Málokde existuje tak silná konkurence jako na trhu letecké dopravy. K cestě přes oceán si například můžete vybrat nejméně z desítky dopravců, kteří létají i do Prahy, nemluvě o těch dalších. Letecké společnosti se proto sdružují do leteckých aliancí, ve kterých mají větší možnosti obstát na trhu. O tom v dnešních trendech s Jaroslavem Skalickým.

Světu letecké dopravy te´d vládnou tři letecké aliance. Nejsilnější je Aliance Star, kde hraje prim německá Lufthansa. Dotahuje ji SkyTeam, kam patří i České aerolinie, a třetí je OneWorld v čele s British Airways.

Richard Anderson: Aliance je taková konfederace nezávislých leteckých společností, které spolupracují, propojují své sítě linek a sdílejí cestující....

říká Richard Anderson, výkonný ředitel Northwest Airlines, americké společnosti, která spolu s Continental Airlines a KLM nedávno společenství SkyTeam rozšířila.

Richard Anderson: V zásadě musí být aliance výrazně přítomna ve všech částech světa. Když se podíváte na mapu, tak u SkyTeamu to tak je. A ČSA jsou silné ve východní Evropě a východní Evropa je rostoucí a důležitá část sítě, kterou také budeme muset obsluhovat. Máme obchodní cestující, kteří tam chtějí podnikat a musíme mít partnera, který bude poskytovat služby v této části světa. Spojíme proto naši síť se sítí ČSA a to nám umožní dostat se i na východoevropský trh. A opačně, sotva by mohly ČSA poskytovat služby na takové úrovni ve USA, kdyby tady neměly partnerské aerolinky.

.tvrdí Anderson. Spojenectví v alianci je tak důležité pro všechny členy, i když pro ty menší určitě víc.

Miroslav Bělovský: To, že právě České aerolinie ve SkyTeamu vykrývají velice dobře segment trhu ve východní Evropě, což my perfektně umíme, tak to v tom spojenectví nás velice posílilo. Takže přesto, že velikostí a výkony nejsme zdaleka na úrovni těch velkých partnerů, tak pokud se týče východní Evropy, tak jsme to my s kterým oni se radí a otevírají dveře právě na trhy, které se v Americe obrovsky rozvíjejí.

....potvrzuje Miroslav Bělovský, ředitel newyorské kanceláře ČSA.

Miroslav Bělovský: Ta etnická klientela z východní Evropy dneska čítá 20 miliónů lidí ve Spojených státech a ekonomicky je velice silná. Je tady hodně lidí, kteří v devadesátých letech emigrovali do Spojených států a dneska mají silné ekonomické postavení, mají práci, vydělávají, mohou si dovolit sami cestovat několikrát do roka do své rodné země a mohou si dovolit i zvát své příbuzné do Ameriky. Takže vlastně to, že se uchytíme na trhu v Americe v určité oblasti etnika, tak nám přináší cestující i z druhé strany, z východní Evropy.

Polovinu cestujících ČSA na lince mezi New Yorkem a Prahou tak tvoří lidé z dalších amerických měst, odkud létají do New Yorku letadly partnerských společností ze Sky Teamu. Samozřejmě za výhodnějších podmínek, než kdyby si každé aerolinie hrály jen na vlastním písečku.

autor: jas