Kladenští policisté: Je potřeba potrestat oběť
Stále více lidí u nás se odváží řídit auto, aniž by kdy vlastnili řidičský průkaz. Nezřídka se předtím posilní i alkoholem. Po střetu s takovým silničním pirátem, kterému navíc nic neříká omezení rychlosti, vyváznete v lepším případě s lehkým zraněním. Podíváme se na jednu takovou nehodu, při jejímž vyšetřování ovšem policie po několika měsících obvinila oběť srážky.
Dopravní nehoda se stala na Kladensku. Příčiny a viníka nehody tedy vyšetřovala kladenská policie. Ta v minulých letech přišla o jedenáct dopravních policistů, protože brali úplatky. Přišlo se na to díky odposlechům ve služebních autech. Odposlechy také odhalily, že policisté - a překvapivě i policistky - bezdůvodně napadli skupinu nezletilců. Metody má zřejmě kladenská policie svérázné.
Místo nehody už naštěstí neexistuje. Avšak před zprovozněním silnice R6 se u sjezdu do obce Pavlov na Kladensku bouralo velmi často. Loni na podzim tu opilý řidič bez řidičského průkazu ve velké rychlosti doslova sestřelil protijedoucí auto, které řídila mladá žena.
Její manžel jel před ní a celou událost viděl ve zpětném zrcátku. Na jejich žádost je nebudeme jmenovat. "Viděl jsem, že největší náraz dostala na místo spolujezdce a viděl jsem vystřelený airbag, takže jsem se trochu uklidnil," popsal tehdejší událost manžel.
Žena byla v bezvědomí, musela na operaci, ale nejvíc otřesenou měla psychiku. Trpěla výpadky paměti a měla dlouhotrvající úzkosti. O to horší pro ni byl vývoj vyšetřování, když původně bylo hned na místě jasné, kdo je viníkem nehody.
"Asi po čtyřech měsících nám kladenská policie při předvolání mé ženy oznámila, že měla alkohol v krvi. Byli jsme si jisti, že to není pravda, protože to jsou věci, u kterých jsme zásadoví. To u nás nepřipadá v úvahu. Jakákoliv obrana po čtyřech měsících je téměř nemožná. Žena je bezmocná. Zhroutila se z toho," přiblížil manžel.
Jak je možné po čtyřech měsících od nehody zjišťovat, zda někdo měl, nebo neměl alkohol v krvi? "Nehoda zřejmě nebyla jednoduchá a vyšetřování bylo problematičtější. Předpokládám, že dopravní inspektorát nehodu prošetřoval delší dobu," odpovídá kriminalista kladenské policie, který však nehodu nevyšetřoval.
Co v takovém případě dělat a jak se bránit? Postižené ženě vrtalo obvinění policie hlavou. "Mluvila jsem se svým bratrem, který je shodou okolností lékař, a jediné, co mohl udělat, bylo, že se spojil se svým kolegou v nemocnici, která vystavila potvrzení. Díky tomu jsme zjistili, že zpráva o množství alkoholu v krvi nebyla uvedena v promilích, ale v jiných jednotkách - v milimolech," řekla žena.
Co to znamená, bylo to jediné, co byl ochotný říct na mikrofon policista, který přímo tuto nehodu vyšetřoval. "Šetřením bylo zjištěno, že to je základní množství, které je pod hranicí úmluvy, kdy se bere za pozitivní. Věc jsem odložil ad acta," řekl.
Vyšetřující policista už ovšem nevysvětlil, proč si informaci o tom, jestli se jedná o 2,5 milimolů nebo 2,5 promile, začal ověřovat až poté, co ženu předvolal na policii, aby vše vysvětlila. Navíc ji počastoval výrazy jako "Vy jste byla jako slíva" a podobně. Aspoň se při našich otázkách pořádně zapotil.
Zatímco oběť nehody se léčí ze zranění i z jednání policie dodnes, toho, kdo nehodu zavinil, možná dál potkáváte na kladenských silnicích. I když trest prý dostal. "Pachatel má podmínku a po dobu pěti let nesmí řídit žádné motorové vozidlo," upřesnil kriminalita.
V tomto případě jde ale o to, že heslo "pomáhat a chránit" tady policie rozhodně nenaplnila.
Policisté si spletli jednotky a žena skončila na psychiatrii
Silničnímu pirátství se však nejen na Kladensku velmi daří. Opilých řidičů i řidiček a také těch bez řidičského oprávnění podle policistů neustále přibývá. Do vyšetřování nehody u Pavlova na Kladensku zasáhlo několik momentů, které celý postup protáhly.
Proč vyšetřování nehody trvalo tak dlouho, na to nám kriminalista odpověděl jen obecnými frázemi: "Každé šetření dopravní nehody je různě složité, takže se může stát, že dopravní inspektorát dopravní nehodu šetří dlouho. On je garantem toho zjistit příčinu dopravní nehody a viníka dopravní nehody. Pokud z dopravní nehody vyplývá, že je tam podezření z trestného činu, pak věc předává Službě kriminální policie a vyšetřování."
Vyšetřování se ale protáhlo zejména proto, že dva policisté, kteří nehodu vyšetřovali, byli obviněni z korupce a u policie skončili. Nový vyšetřovatel začal se vším od začátku. Nejprve zjišťoval alkohol v krvi oběti nehody, což prý původní vyšetřovatelé neudělali. "Zažádal jsem v nemocnic, kde byla poškozená ošetřována a hospitalizována, jestli byl proveden odběr krve. Byl pozitivní," přiblížil policista.
Že se nejedná o promile, ale o nezávadné stopové prvky alkoholu však zjistil až poté, co na policejní stanici předvolal oběť nehody - mladou ženou zotavující se několik měsíců z následků havárie. Po jeho výslechu skončila u psychiatra.
"Nejhorší byl pocit bezmoci, když mi sdělil obvinění, které jsem půl roku poté nemohla nijak vyvrátit a nemohla jsem dokázat, že není pravda, že jsem měla v krvi alkohol," vzpomíná žena. Její manžel po obdržení zprávy z nemocnice a zjištění, že nejde o promile, vyšetřovateli zavolal, aby obvinění stáhl. Policista mu odpověděl, že už vyšetřování zahájil a nezastaví ho.
Skutečný viník nehody, který se kvůli způsobu vyšetřování dostal do pozadí, byl přitom jasný od začátku. Je to asi třicetiletý muž bez řidičského průkazu, který jel skutečně opilý a navíc nepřiměřenou rychlostí. "Dostal trest odnětí svobody v trvání jednoho roku a trest se mu odkládá na zkušební dobu v trvání pěti let. Kromě toho byl ještě uložen trest zákazu činnosti spočívající v zákazu řízení motorových vozidel všeho druhu na dobu pěti let," dodal kriminalista.
Viník byl navíc v době nehody za obdobné činy v podmínce. Po novém roce by mohl dostat trest ještě nižší. Jízda bez řidičského průkazu zřejmě opět nebude trestná. Slušným řidičům tak nezbývá než se modlit, ať nějakého silničního piráta nepotkají. Rozbitým autem a zraněním to totiž končit nemusí. Policejní vyšetřování může být takový další malý karambol.
Silniční provoz odráží stav naší společnosti
Policie v současné době není podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila tím orgánem, který rozhoduje o vážných dopravních přestupcích. "Rozhodování přešlo pod civilní orgány, které dneska rozhodují. Je tedy otázka, jak využívají zákonem dané sankce. Potom je to i otázka soudu," uvedl Leoš Tržil.
Metody vyšetřování u policie se však často setkávají s kritikou. Oblast psychologie je přitom věnována pozornost během základní policejní přípravy. "Psychologie je součástí výuky. Každý policista, který nastupuje, prochází psychologickým kurzem. Potom jsou to další kurzy speciálně zaměřené na psychologii. Stejně tak je možné využít služeb psychologických poraden, které jsou zřízeny v rámci policie. Psychologii je tedy věnovaná dostatečná pozornost," řekl ředitel.
Kromě výjimečných případů ovšem psychologové u výslechů nebývají. "V rámci šetření běžných dopravních nehod zpravidla ne. Pokud tomu okolnosti nenasvědčují, není důvod psychologa přibírat, pokud tam nebude osoba, která je na tom vyloženě psychicky špatně. To je otázka posouzení," upřesnil Leoš Tržil.
Otázka silničního pirátství podle něho souvisí s rozvojem motorismu, hustotou silničního provozu nebo agresivitou, která na silnicích sílí. Do potlačení těchto tendencí by se měla zapojit celá společnost. "Silniční provoz se vyvíjí a celkový silniční provoz je jakýmsi odrazem společnosti," dodal Leoš Tržil.
Náměty na reportáže a dotazy můžete posílat na e-mailovou adresu podkuzi@rozhlas.cz.