Když pasažéři v noci opustí metro, začne se dít spousta zajímavých věcí, objevila Lucie Výborná

Josef Jeníček, vedoucí odboru řízení provozu pražského metra
Josef Jeníček, vedoucí odboru řízení provozu pražského metra

Lucie Výborná se o půlnoci vydala točit rozhovor s Josefem Jeníčkem, vedoucím odboru řízení provozu. Pražské metro slaví pětačtyřicet let od zahájení provozu. Každou noc se vypíná napájení kolejí a pracovníci metra se starají o údržbu tunelů.

Josef Jeníček je zaměstnancem pražského metra už osmatřicet let. „Dva týdny po maturitě jsem nastoupil do dopravního podniku metro. Po těch letech ho vnímám jako součást života,“ říká. Po zkušenostech na pozici strojvedoucího a s šetřením mimořádných událostí dnes pomáhá řídit dopravu v pražském metru.

9. května: Je tomu 45 let, co poprvé vyjelo pražské metro

Pražské metro.

Před 125 lety se hrála poprvé v Národním divadle Maryša, před 105 lety se poprvé slavil Den matek, před 45 lety byl zahájen provoz pražského metra a americký zpěvák Billy Joel slaví 70 let.

Co se zde děje v noci? Lucie Výborná natáčela reportáž ve stanici Kačerov na trase C. Ta vznikla jako první a vyznačuje se tím, že vlaky zde jezdí nejkratší interval, v ranní špičce 115 vteřin. Na každém konci trasy je totiž obrovské sídliště a hustá zástavba je po celé délce.

V noci po trase jezdí celá řada služebních neboli pracovních vlaků. Je jich patnáct až dvacet, obsluhu tvoří strojvedoucí a vedoucí. „Vezou materiál na místo, kde budou probíhat sanace kolejového svršku.“ Přestože vlaky se pohybují jen na trase C, všechny linky jsou propojené spojkami, takže vlaky mohou projet napříč trasami.

Aby se pracovníci metra mohli pohybovat v kolejišti, je třeba obsloužit tzv. zkratovače. Ty zajišťují, aby vypnuté napájení nešlo opětovně zapnout. V tunelu se pak pohybuje celá řada odborníků: technici zabezpečení zařízení, pracovníci údržby tratí a údržby technologií.

Vlaky nocují ve svých domovských depech: Kačerově, Hostivaři a Zličíně. „Abychom ráno mohli rozjet interval, musíme část souprav deponovat na tratích. Na Hájích bývá osm souprav,“ říká Josef Jeníček. Okolo čtvrté hodiny ranní musí být hotovo. Ve tři hodiny padesát musí být vlaky v depech a pracující venku.