Kdo udělá první jednolůžkové pokoje, uspěje. Single dovolená je velký trend, tvrdí Papež za cestovní kanceláře

30. prosinec 2022

„Dokud mi bude sloužit zdraví, budu cestovat,“ říká s úsměvem Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří. „Mám rád profesi průvodce. Rád země představuju lidem z trochu jiného úhlu. Snažím se, aby pochopili mentalitu národa, popřípadě našli i nějakou českou stopu. Taky mě to nutí neustále studovat. To vás nechává trošku mladším, než ve skutečnosti jste,“ usmívá se. Jak cestovní ruch ovlivnila inflace? A jaké jsou v turistice trendy?

S jakým očekáváním vstupujete do nového roku? Bude se hodně cestovat?

Jsem přesvědčený o tom, že bude. Ani inflace, která zasáhla určitou část populace, neměla na cestování skoro žádný vliv. Lidé si dovolenou neodpustí. Třeba ji zkrátí, třeba změní destinace z dlouhých na kratší, ale určitě si dovolenou poskytnou, protože musí odpočívat.

Funguje tzv. last minute?

Funguje vždycky, protože je spousta lidí, kteří se rozhodnou na poslední chvíli, věří, že to koupí levněji. Často ano, ale porovnáváme hrušky a jablka. Klasický zájezd, kde si vyberete svůj hotel, termín, kdy chcete cestovat – to je jablko. Last minute je hruška, která na vás zbyla. A jestli je to klasická hruška, nebo hnilička, poznáte, když si do ní kousnete.

Četl jsem, že novým trendem se stává tzv. single dovolená. Máte k tomu nějaké vysvětlení?

Jan Papež a Vladimír Kroc

Myslím si, že dorostla generace především žen, které se osamostatňují ze svých manželství nebo se do manželství nehrnou, jsou dobře zabezpečené ekonomicky, mají jednoznačnou vizi, jak má vypadat jejich život. A ty chtějí cestovat samy, nechtějí mít za každou cenu vedle sebe partnera, se kterým by cestovaly. Je to opravdu velký trend. Cestovní kanceláře, které vyjdou vstříc téhle části trhu, mohou významně uspět. Není to jenom o válení se u moře, ale je o poznání světa.

Stihly na to zareagovat hotely? Nabídka jednolůžkových pokojů nebývá valná...

Nabídka je tristní. Především proto, že jednolůžkové pokoje neexistují. Jako jednolůžkový pokoj se prodává klasický dvoulůžkový pokoj, jenom obsazený jedním člověkem. A hoteliéři za něj chtějí plnou cenu, jako kdyby v něm byli dva lidé. Jednání s hoteliéry je v tomhle velmi složité. Věnujeme se tomu v mé cestovce nějakých sedm let. Uspěli jsme na některých lokalitách, ale většina hoteliérů je v tomto ohledu úplně hluchá a slepá, ačkoli má třeba obsazenost 60 procent. Místa mají, ale v tomhle nechtějí cuknout. Kdo to udělá první, uspěje.

Po jakém druhu zájezdu je větší poptávka? Po pobytových, nebo poznávacích?

Čtěte také

Vždycky budou vládnout pobytové, dejme tomu 70 procent klientů si bude chtít především odpočinout. Ale trendy se mění. Přibývá rodin, které místo klasické odpočinkové dovolené na pláži chtějí poznávat, i s malými dětmi. Chtějí ukázat svým dětem, které jsou tak trochu rozmazlené z Evropy, že ve světě to taky chodí jinak.

Do jaké míry vnáší vysoká inflace a vysoké ceny energií prvek nejistoty?

Turistika je nejistota sama o sobě odjakživa. Vždycky přijde něco, co vám do toho zasáhne. Ať už je to příroda – vzpomeňme na Tsunami, výbuchy sopek a podobně... Nebo politika – různé revoluce po celém světě nebo války... My umíme s nejistotou žít a musíme s ní umět pracovat. To je jeden z důvodů, proč nás turisté vyhledávají. Právě v okamžicích nejistot mají turisté v nás, cestovních kancelářích, nějaké zázemí. Svým způsobem, berte to s nadhledem, nejistoty vedou klienty do cestovních kanceláří.

Jak cestovní ruch poznamenává klimatická změna? Ovlivnila cestovní ruch válka? Jsou nějaké turistické destinace, které mají neobjevený potenciál? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vladimír Kroc , vma

Související