K řidičáku na auto silnější skútr?

6. duben 2011
Motožurnál , Motožurnál

Pokud jste byli někdy v Itálii nebo třeba ve Španělsku, určitě jste si všimli, že ve městech se lidé prohánějí raději na skútrech než v autě. Je to rychlejší, nestojíte v kolonách, nemusíte zas až tak řešit parkování. V Česku jsou skútry sice stále častější, avšak pořád v menšině. To by chtělo změnit doporučení Evropské unie. K řidičskému průkazu na auto byste – namísto stávajících slabých motocyklů o objemu do 50 ccm – dostali automaticky řidičák na silnější skútr o objemu válců 125 ccm. Návrh, který by mohl vejít v platnost na začátku příštího roku, už teď ale budí bouřlivé diskuse.

Nápad dostat k řidičskému průkazu na auto automaticky i řidičák na silnější skútr má trochu ekologický nádech – měl by podpořit skútrovou dopravu v českých městech. „Spousta měst naráží na stejný problém, jako má například Praha. To znamená, že už nestačí tomu provozu, který v nich je. Je potřeba nějakým způsobem příliv aut do centra Prahy omezit. A řekněme si, co je přes léto ideálnějšího než právě jednoduchá skútrová doprava,“ říká Jakub Ptačinský z ministerstva dopravy.

Doporučení Evropské unie určitě potěší řidiče, kteří uvažovali o koupi silnějšího skútru, ale neměli odpovídající řidičský průkaz. Oproti 50 umí jezdit 125 dvojnásobnou rychlostí – klidně i stovkou. Namístě jsou tedy obavy z nárůstu počtu vážných nehod. „Určité riziko tam vidí i ministerstvo dopravy, a kdyby šlo jen čistě jen o názor ministerstva dopravy, pravděpodobně by takový návrh nevznikl. Nicméně, tady si dovolíme vsadit na zdravý rozum řidiče, který se bez zkušeností hned nepojede na první jízdu proplétat do centra velkého města a koledovat si tak o zranění. Ale, že ta logika – nejdřív se naučit a potom někam vyrazit – stále zůstane.“

Na druhou stranu i malý skútr o objemu do 50 kubických centimetrů má v městském provozu své slabiny – je zkrátka pomalý. „Řekněme si pravdu, že ten 45kilometrový limit, který je v tuto chvíli nastaven, může být v některých případech také nebezpečný. Byť to zní paradoxně, protože v momentě, kdy chcete někoho například předjet nebo rychle opustit křižovatku, může být slabý skútr spíš nevýhodou,“ konstatuje opět Jakub Ptačinský.

Povoleno bude řídit pouze skútr s variátorem, tedy s automatickým řazením. Ani tak novou směrnici EU moc nechápou provozovatelé autoškol.

„Kolikrát se stane, že se najde člověk, který neumí jezdit ani na kole. V této době, kdy zpřísňují zkoušky, mi přijde zvláštní dávat ještě navíc k osobnímu automobilu velký motocykl do 125 kubických centimetrů. Kdyby udělali, že 125 budou dávat k osobnímu autu, vlastně nás znevýhodňují v tom, že přijdeme také o klienty,“ dodává Pavel Kratochvíl, provozovatel autoškoly.

Pokud půjde v parlamentu vše lehce a nová vyhláška projde v tom znění v jakém je, mohla by platit už od příštího roku. Změna se týká všech řidičů, platit tedy bude i pro ty, kteří už řidičský průkaz mají.

autor: bob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová