Johnny Cash v životní krizi

20. leden 2008
Doteky víry

V roce 1958 Cashovi skončila smlouva se Sun records a přechází k veliké nahrávací společnosti Columbia. Po natočení prvního alba pro tuto firmu začíná okamžitě pracovat na svém vysněném vlastním albu gospelů nazvaném Hymns by Johnny Cash. Polovina skladeb byly známé chorály a polovina byly nové skladby napsané nebo upravené Cashem. Na obalu se objevila poznámka: Johnny Cash obrací svou pozornost od populárních písní, které z něj udělaly největší hvězdu dneška, k prostším písním o víře a vyznání, jež představují program, ve kterém nádherně spojuje náboženské city s hudbou.

Ale cesta víry Johnnyho Cashe nebyla tak přímočará, jak by se z našeho povídání mohlo zdát. Když natáčel album gospelů, byl už těžce závislý na prášcích s amfetaminem, které si zprvu bral, aby vydržel za volantem dlouhé noční přejezdy z koncertu na koncert. A postupně se díky drogám dostal na samé dno. Po létech přiznal, že chtěl dokonce už skončit se životem, když zalezl do jeskyně Nickjack, kde v minulosti hledal indiánské šípy. Byl přesvědčený, že když zaleze dostatečně hluboko, nebude moct najít cestu zpátky a zemře hlady.

"Cítil jsem, že jsem na konci života, byl jsem úplně na dně a měl jsem pocit, když jsem spolykal tolik těch tablet, že vybouchnu. Byl jsem už asi dva kilometry hluboko v jeskyni a lehl jsem si, abych umřel. Ale pak jsem slyšel jakýsi uklidňující hlas, který mi říkal: ,Ne ty nezemřeš, Mám pro tebe něco.' Tak jsem vstal a našel cestu zpátky. Už mi nesvítila baterka, a tak ani nevím, jak jsem se dostal ven, leda že mě vyvedl Bůh."

V příspěvku byly použity ukázky z těchto písní:

God´s gonna cut
It was Jesus

autor: Karel Vepřek
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.