Jiná krása v české módě. Stereotypy o vzhledu modelek se mění i u nás

16. listopad 2020

Nafotit oblečení na e-shop na modelce, která není hubená a stereotypně krásná, je v Česku v roce 2020 stále ještě neobvyklá a provokativní věc. Dokazují to tisíce komentářů na Instagramu jednoho z největších českých e-shopů se sneakers a street wearem. Na to, kde má v prostředí české módy prostor jiná než hubená, bílá a stereotypní krása, jsme se zeptali zástupců modelingových agentur, módních fotografů a šéfredaktorky módního časopisu.

Většině zákazníků e-shopu je do 24 let. V přístupu k body pozitivitě a jiné než majoritní, bílé a heterosexuální kráse jsou rozdělení na dva rozhádané tábory. Tisíce nenávistných i podporujících komentářů se objevují nejspíš i proto, že v oblasti české e-commerce a street wearu je Footshop se svým inkluzivním castingem nejprogresivnější. Za novou strategií stojí fotograf Adam Křena.

„Postrádám plno typů mladých lidí, kteří nejsou fotografovaní, ale přitom jsou mezi námi, chtějí si koupit trendy oblečení a vypadat cool. Nevidí ale nikoho, kdo vypadá jako oni. Holky si řeknou ‚ale já nemám takový pas a taková prsa‘, kluci zase, že nejsou tak vysportovaní. Chtěl bych, aby se to stalo standardem, aby si na e-shopu s módou vybral každý,“ popisuje Křena.

Z jeho produktových fotek si právě teď online vybírají oblečení tisíce mladých lidí v Česku, na Slovensku, ale i v Maďarsku nebo v Bulharsku. K nejbizarnějším reakcím zatím řadí ty na kampaň ke kolekci Beyoncé ve spolupráci s velkou sportovní značkou.

Řadě zákazníků totiž vadilo, že kolekce, která je navržená Afroameričankou v duchu body positive, je nafocená na plus size černošce. „Psali nám, že si tam nevyberou, že nevidí někoho v konfekční velikosti a že si nemyslí, že to je pro ně.“

„Z českých médií je poptávka nulová. Sami jsme se snažili kontaktovat časopisy ohledně spolupráce. Reakce byla taková, že by chtěli, ale zadarmo. Což jsme samozřejmě odmítli,“ říká zakladatel agentury New Aliens Agency, fotograf Jakub Ra.

Čtěte také

Originální vzhled a etnickou různorodost New Aliens zatím oceňují mladí čeští návrháři, zahraniční média a velké světové značky, jako třeba Gucci. Český módní mainstream ale ještě na „non models“ není připravený.

Jakou šanci mají plus size nebo netradičně krásné modelky dostat se na titulku místních velkých médií? Na to jsem se zeptala šéfredaktorky Elle Valentiny Nízké. V reportáži popisuje, jak se osobnost na cover vybírá a co všechno vstupuje do hry.

„Na coveru listopadové Elle jsme třeba měli Moniku Bagárovou. Důvodem ale nebylo to, že je Romka nebo že bychom chtěli splnit nějaké kvóty. Osobnost vždy vybíráme tak, aby to dávalo smysl s obsahem čísla. A protože jsme se v listopadu hodně věnovali dětem a Monika je čerstvě maminka, nabízelo se to. Navíc je to úžasná osobnost, má za sebou skvělou kariéru a je velmi populární,“ vysvětluje Nízká.

Zatímco s minoritami zatím pravidelně spolupracují spíš nezávislé módní značky a mladí návrháři, u plus size se situace vyvíjí rychleji. Modelek plus size je u nás zatím poměrně málo, ale podle slov Magdy Žůrkové z Ely management patří k nejlépe placeným.

„Pracovat s plus size modelkami je dnes trend. Některé značky se toho snaží využít a prezentovat se eticky, jako že to je součástí jejich filozofie. Přitom ale stále pracují s velmi štíhlými modelkami, které mají třeba jen o trochu širší boky a velikost 38 nebo 40. I to se ale postupně mění. K nejžádanějším velikostem u nás aktuálně patří rozmezí 40–46.“

Plus size a jinak než stereotypně krásné modelky nabízí i další agentury. Vedle New Aliens a Ely jsou to třeba Crush models nebo Pure model. Na coveru k článku je modelka Zuzana K. z agentury Crush models.

Poslechněte si, jak funguje plus size modeling a kde má v českém módní prostředí prostor jiná než stereotypní krása.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.