Jak se létá v JAS-39 Gripen? Popisuje Jiří Čermák
Do pojízdného studia R-stream na Dnech NATO na letišti v Mošnově přišel v kombinéze, ve které sedává do letadla. Major Jiří Čermák, inspektor bezpečosti letu v Čáslavi a pilot JAS-39 Gripen létá už 12 let a jak sám říká, na gripeny nedá dopustit – je to nádherné letadlo.
„Piloti musí létat neustále, aby se udržovali ve své vycvičenosti, zároveň probíhá výcvik pro další piloty, taktická cvičení s dalšími letouny NATO,“ přibližuje život pilotů.
A co znamená označení JAS? Vchází ze švédštiny, jde o zkratku tří slov – bojový, působení proti pozemním cílům a průzkumný letoun. „Letoun byl vyvíjen pro všechny tyto tři funkce, předchozí letouny byly spíše jedno nebo dvouúčelové. Toto je multifunkční letoun“ popisuje.
Když jde o vteřiny
Co se děje, když se počítá každá vteřina? Martin Pařízek a Ondřej Vaňura přináší jedinečný pohled na práci složek Integrovaného záchranného systému.
Gripeny střeží vzdušný prostor České republiky 24 hodin denně, to ale neznamená, že letadla jsou neustále přímo ve vzduchu, ale v bojové pohotovosti v Čáslavi. „Střežíme vzdušný prostor nejen Česka, ale i okolních států NATO,“ přibližuje.
100 let československého letectva
Pro plukovníka Petra Tománka je letecká přehlídka v Ostravě vyloženě srdcovou záležitostí – na událost se těší celý rok.
„Letectvo je otázka suverenity našeho státu, historie ukazuje, že nikdy si nemůžeme být jisti, co přinese budoucnost,“ vysvětluje.
České letectvo během 30 let prošlo velkým vývojem, piloti jsou velmi dobře vycvičení. V Ostravě si ale připomenou celých 100 let výročí letectva.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.