Jak funguje geoblocking? Zboží z jiných zemí EU přes internet nakoupíte, na fotbal se ale nepodíváte

29. říjen 2016
Encyklopedie Radiožurnálu

Největší audioportál na českém internetu

ČOI udělila e-shopům pokuty za více než 4 miliony (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Co je to geoblocking a jak ovlivňuje nákup zboží přes internet z jiných zemí EU?

Geoblocking znamená blokování internetového obsahu podle země, ve které se nachází příjemce.

Věděli jste, že ačkoliv přes 75 % Evropanů používá internet, v e-shopech z jiných států nakupuje pouze 15 % z nich? Evropská komise podmínky geoblockingu v těchto dnech ve jménu liberalizace trhu změnila.

Už by se nemělo stát, že vám z ekonomických důvodů obchodníci nedovolí online nákup zboží pouze proto, že jste z jiné země Unie, než ve které tato firma podniká.

Neznamená to ale, že by se Evropská komise rozhodla odstranit veškeré regulace internetu podle místa připojení k němu. Liberalizace se totiž vztahuje pouze na internetový obsah určený přímo k prodeji, ne na obsah financovaný z reklamy nebo veřejných zdrojů.

Proto musíme zklamat všechny fotbalové fanoušky, kteří by se chtěli na dovolené u moře podívat na zápas, který vysílá jejich televize prostřednictvím online vysílání. Stále si zvládnou akorát přečíst větu „toto video není ve vaší zemi dostupné“.

autor: Martina Poliaková