Jak dlouho se obvykle prodává nemovitost

8. duben 2004
Trendy

Rozdíly mezi požadovanými cenami v inzerátech a skutečnými hodnotami některých nabízených nemovitostí bývají občas propastné. To je často také důvod, proč se některé byty nebo rodinné domy nedaří prodat tak rychle, jak by si jejich majitelé představovali. Jak dlouho obvykle trvá prodej běžné nepředražené nemovitosti a jaké další faktory ovlivňují dobu prodeje zjišťovala redaktorka Silvie Králová.

Každý majitel chce samozřejmě svou nemovitost prodat co nejvýhodněji. Bohužel ale mají často přehnaná očekávání. A navíc inzeráty, kterými se při stanovení prodejní ceny svého bytu nebo domu inspirují, jsou velice matoucí. Více k tomu dodává Vladimír Veselský, jednatel realitní kanceláře Nejlepší bydlení.

Vladimír Veselský: Prodávající se podívá na internet, vidí tam nějakou cenu a tu cenu potom požaduje. Většina prodávajících už má zcela jasnou představu o ceně své nemovitosti a horko těžko se mu to dá vysvětlit. Záleží samozřejmě na argumentech realitního makléře, tak aby dokázal daného člověka přesvědčit, že cena kterou si představuje není adekvátní situaci na trhu.

Předražené nemovitosti pak v nabídkách realitních kanceláří leží půl roku a někdy i mnohem déle. Některé kanceláře dokonce postupují tak, že pokud se jim nepodaří prodávajícího přesvědčit, aby šel s cenou dolů, stáhnou nemovitost z nabídky. A jaká tedy je běžná délka prodeje?

Vladimír Veselský: Obecně se dá říci, že pokud je cena reálná za danou nemovitost, pak byt by se měl prodat v horizontu týdnů, až několika měsíců, co se týče rodinných domů a pozemků, tam je to v horizontu čtyř až šesti měsíců. Závisí to rovněž na potřebě peněz prodávajícího, to znamená, tady bych doporučoval pokud prodávající potřebuje peníze rychle, to znamená jít s cenou dolů a tím pádem prodat tu nemovitost rychle.

Například byt je tedy možné běžně prodat do čtyř měsíců. Některé typy nemovitostí si ale hledají svého kupce déle. Týká se to především dražších bytů v centrech měst. Zda bude o koupi nabízené nemovitosti zájem je možné zjistit už během prvního měsíce a to z počtu přístupů na internetových stránkách kanceláře, která byt nebo dům prodává.

Vladimír Veselský: Prodávající by se v tomto směru měl hodně spolehnout na realitního makléře, který dokáže z ohlasů na reklamu a na nabídku na internetu zjistit, jak to s tou nemovitostí vypadá. Pokud má realitní kancelář kvalitní a rozsáhlou inzerci, tak se dá už po několika týdnech zjistit jestli cena odpovídá stavu a kvalitě té nemovitosti.

Nemovitosti v zajímavých lokalitách s přiměřenou cenou prý navštíví na internetu i 200 lidí za den. Dalším ukazatelem je pak počet zájemců, kteří se jdou na byt osobně podívat. Podle Veselského by jich mělo přijít zhruba 20 za měsíc. Délka prodeje ale nezávisí jen na ceně nemovitosti a schopnostech realitního makléře. Důležitá je totiž také inzerce.

Vladimír Veselský: Nejdůležitější je inzerci kombinovat, to znamená kombinovat inzerci na internetu na co nejvíce servrech, dále v jednotlivých médiích které se už potom liší podle regiónů. Obecně se dá říci, že čím více reklamy, tím je to lepší pro tu nemovitost. Délku prodeje nemovitosti ovlivňuje také to jaký je počet nabídky nemovitostí v daném regionu. Pokud se nabízí na sídlišti hodně bytů a je zde hodně velký výběr, dá se předpokládat že u některých bytů tam bude prodej trvat mnohem déle.

autor: sik
Spustit audio

Více z pořadu