Islámský antisemitismus

7. leden 2007
Výzvy přítomnosti

28. prosince uplynulého roku začala islámská pouť zvaná hadždž. Do saudskoarabské Mekky se při této příležitosti sjely statisíce muslimů z celého světa. Nám Středoevropanům tento muslimský svátek nepřipomíná jen poslední putování proroka Muhammada, ale stává se pro nás podnětem k přemýšlení o blízkovýchodní problematice vůbec. Jednou z nejvážnějších otázek týkajících se tohoto regionu je vztah muslimů k židovskému státu a k Židům.

Popírání holocaustu je fenomén, šířící se jako mor světem. Čas od času se objevuje také jako součást rétoriky různých islámských politiků a učenců. Všeobecně známé jsou výroky íránského prezidenta Mahmúda Ahmadínedžáda. Méně už se ví o tom, že podobné výroky zaznívají mnoho let i od různých palestinských politiků. Např. současný prezident palestinské autonomie Mahmúd Abbás už ve své dizertaci v roce 1982 tvrdil, že plynové komory nikdy neexistovaly a že nacisté zabili nepatrné množství Židů. Tyto své výroky korigoval teprve v roce 2006. Popírání šoa nachází úrodnou půdu také na různých univerzitách arabského světa. Profesor islámské univerzity v Gaze Hasan al Agha prohlásil v roce 1997 v televizním vysílání, že Židé využívají holocaust jako výnosný kšeft. To je prý příčinou toho, že stále nadsazují počty svých obětí. O popírání šoa v islámském světě napsala zajímavé pojednání do Křesťanské revue dr. Věra Tydlitátová, vedoucí Katedry blízkovýchodních studií Filosofické fakulty Západočeské univerzity v Plzni. Věra Tydlitátová byla hostem pořadu Výzvy přítomnosti.

autor: Petr Vaďura
Spustit audio