Francie chce snížit povolenou rychlost mimo obec

Maximální povolená rychlost 80 km/h. (ilustrační foto)
Maximální povolená rychlost 80 km/h. (ilustrační foto)

Francie chce snížit nejvyšší povolenou rychlost na státních silnicích z 90 na 80 kilometrů za hodinu. Důvodem je podle vlády vysoký počet nehod na silnicích. Automobilové asociace ale za tímto krokem vidí skrytou daň a snahu získat do státní pokladny peníze za vybrané pokuty.

Dvanáct let se počet nehod postupně snižoval, ale poslední 3 roky roste. Na francouzských silnicích ročně zahyne 3500 lidí. Vláda proto chystá tento krok, kdy by na většině státních silnic zavedla nejvyšší povolenou rychlost 80 km/h. Slibuje si od toho, že by ušetřila 400-450 lidských životů. Ve studiích o nehodovosti se píše, že jsou dva klíčové faktory a těmi jsou vysoká rychlost a alkohol.

Čtěte také

Negativní reakce na sebe nenechaly dlouho čekat

Řidiči jsou proti a asociace Čtyřicet milionů motoristů už reagovala tak, že na internetu spustila petici proti chystanému kroku. Podle této asociace se jedná hlavně o snahu vlády získat peníze do státního rozpočtu. Podle nich je to v podstatě skrytá daň. Na francouzských silnicích se stále zvyšuje počet jak mobilních, tak stacionárních radarů a toto by bylo další omezení. Ve Francii neexistuje žádná tolerance. Pokud jedete třeba v místě s povolenou rychlostí 50km/h, tak vám sice připočtou k dobru 2 km/h kvůli možné odchylce radaru, ale pokud máte nad to další kilometr, tak už platíte pokutu 90 EUR. Motoristé v tom vidí další způsob, jak z lidí získávat peníze.

Zatím neexistuje žádná studie, která by prokázala, že v posledních letech má snížená rychlost výrazný vliv na záchranu lidských životů. Nicméně, bez této studie chce vláda učinit rozhodnutí a stane se tak v lednu 2018. Tehdy se dozvíme, zda se na francouzských silnicích bude jezdit jako doposud nebo zda se maximální povolená rychlost sníží.

Nižní maximální povolená rychlost je i jinde v Evropě

Francie ale není první zemí, kde by mimo obec byla maximální povolená rychlost 80 km/h. Osmdesátkou se mimo obec jezdí například v Dánsku, Finsku, Norsku nebo Irsku. Ve Švédsku je maximální povolená rychlost mimo obec dokonce jen 70 km/h. Má to ale své opodstatnění, jak vysvětluje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. „Pokud máte automobil, který má nejvyšší rating podle metodiky EuroNCAP, čili 5 hvězdiček a posádka je připoutána, tak pokud by se dvě takto bezpečná auta srazila v rychlosti 70 km/h, tak by obě posádky měly přežít a dokonce bez vážných zranění.

V Česku platí mimo obec rychlost 90km/h a podle údajů policie zemřelo při nehodách za prvních 10 měsíců letošního roku 21 lidí na dálnicích, ale skoro 300 mimo obec.