Expertka Denisa Hejlová: Lowkey alpha? Babišova módní kampaň míří na mladé voliče

Host: garantka oboru strategická komunikace na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy Denisa Hejlová. Moderuje Zita Senková
Volby se blíží a Andrej Babiš vytahuje nový trumf – vlastní módní merch. Mikiny, trička i župany s monogramem AB a hláškou Sorry jako nebo Lowkey alpha mají zaujmout hlavně mladé voliče. Jakou funkci plní politický merch? Expertka Denisa Hejlová ještě přiblíží, jaké faktory mohou ovlivnit volbu nového generálního ředitele ČT, i to, jak kreativní je čeština i politická komunikace.
Upomínkové nebo propagační předměty v politice nejsou nic nového. Politici je využívají podobně jako třeba fotbaloví fanoušci, kteří si na zápas vezmou šálu nebo čepici v barvě svého týmu. U merche Andreje Babiše je ale zajímavé, že ani v nejmenším nepropaguje hnutí ANO, ale jen osobnost lídra strany.
Babiš jako lowkey alpha?
„Na tričkách a mikinách jsou pouze iniciály Andreje Babiše, jeho monogram nebo jeho hlášky typu Sorry jako, které zlidověly. Jde tak čistě o propagaci jeho osoby, a ne hnutí ANO,“ poukazuje v pořadu Jak to vidí... expertka na strategickou komunikaci Denisa Hejlová.
Čtěte také
Cíl je jasný. Oslovit co možná nejmladší voličskou generaci. Andrej Babiš k tomu využil agenturu, která vyrábí merch řadě českých influencerů. Výsledkem je módní trendové oblečení, které je ale zároveň decentní a na první pohled málo rozpoznatelné.
„Narozdíl třeba od výrazných červených kšiltovek Donalda Trumpa použil Andrej Babiš jen nenápadné logo, což je styl luxusních módních značek, které nechtějí být na první pohled rozpoznatelné,“ popisuje novou taktiku opoziční strany Hejlová.
Krok novým směrem
Na české scéně je to podle ní rozhodně krok novým směrem, který zatím málokdo vyzkoušel. Zvyklí jsme byli naopak na výrazná loga.
„S hranatým merchem přišel politik Filip Turek, výrazné placky svého času používal v kampani Karel Schwarzenberg. Byly tu všelijaké symboly růží, třešní, výrazné nápisy. I samo hnutí ANO mělo ještě nedávno červené kšiltovky se sloganem: Silné Česko. Od toho se ale evidentně upouští,“ dodává Denisa Hejlová.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.