Důsledky pandemie už nesou i prvňáčci. Propadnutí nebo dodatečný odklad jim letos hrozí víc než dřív
Opakování první třídy nebo přímo návrat žáka z prvního ročníku do školky letos hrozí více dětem než před pandemií koronaviru. Upozorňují na to neziskové organizace, které pracují s dětmi s jazykovým a sociálním znevýhodněním.
Podle ministerstva školství dostane takzvaný dodatečný odklad každý rok 600 dětí. Ty pak mohou zažívat pocit neúspěchu a selhání – stejně jako dalších 1100 prvňáků, kteří na konci roku propadnou.
„Jde nám o to, aby se to nedělo v nadměrné míře. Teď se to děje proto, že tyto děti neměl nikdo šanci předtím nějak posoudit,“ říká metodička předškolní podpory Člověka v tísni Alžběta Pospíšilová, podle níž hrozí, že takových žáků v tomto školním roce přibude.
Zavřené školy a zápisy on-line
Školky, které dětem s přípravou na vyučování pomáhají, totiž byly kvůli koronaviru část loňského školního roku zavřené, a zápisy, kde můžou učitelky zralost dítěte odhadnout, byly on-line. Proto dnes v lavicích sedí i děti, kterým by další rok ve školce nebo v přípravné třídě prospěl.
Čtěte také
„Nikdy nedržely v ruce nůžky, neměly doma pastelky, neznají čtvrtku… Ty děti doma nemají k dispozici věci, kterými by rozvíjely tyto dovednosti a návyky, které jsou potřeba,“ pokračuje Pospíšilová.
Postcovidové doučování
Podle Kristýny Titěrové z neziskové organizace META by pomohlo víc přípravných tříd na školách a víc asistentů pedagoga, speciálních pedagogů nebo školních psychologů. Michal Černý z ministerstva školství připomíná i speciální postcovidové doučování, které mohou využít také prvňáci.
Související
-
Distanční výuka: Jak ji zvládají prvňáčci?
Distanční výuka je opět nutným opatřením proti šíření koronaviru. Větší školáci si zvykli, ale pro prvňáčky je to něco nečekaného a nového. Jak zvládat výuku těch menších?