Do výšek i do podzemí. Jak vypadá údržba obřích staveb v Česku?

Motor šachty by vyměnili i měsíc před koncem těžby. V dole ČSM nesmí podcenit ani šroub

V hlubinách dolu ČSM na Karvinsku těží horníci 16 hodin denně černé uhlí. Ani když zrovna nefárají, není stovky metrů hluboko úplný klid. Do práce totiž nastupují údržbáři a technici. „Tady nejde, že bychom postupně ubírali na nárocích, protože tady by se to vymstilo,“ líčí neustálou obezřetnost Vladimír Polášek, vedoucí provozu dopravy OKD.

Oblečený jsem do hornického. U sebe mám mimo jiné i samo záchranný přístroj, který by mi v nouzi dokázal dávat kyslík. Vedoucí provozu dopravy OKD Vladimír Polášek mě uklidňuje, že ho nebudu potřebovat, a bere mě do podzemí.

Dolů se dostaneme díky velké dopravní nádobě. V té se vozí 20 kubíků uhlí. Je tady ale i oddělené místo pro údržbáře.

Klesáme níž a níž. Rozhodně to tady není nic pro klaustrofobiky.

Při těžbě kvapí těžební zařízení rychlostí 14 metrů za vteřinu. „Tady ten kravál, to je z ventilátoru, jak to tahá. Prohlídky jámy jede pomaleji, teď jedeme třeba čtyři metry za sekundu. Když je nějaký problém, tak se zastaví, podívají se na to, oklepou si to,“ popisuje Polášek.

Získávám dojem, že práce v dole je samá kontrola. „Neustálé kontroly,“ potvrzuje. Jak často objeví problém? „Někdy se zadaří, že není, ale někdy mají elektrikáři problém, nebo tady, tady cokoliv,“ dodává vedoucí dopravy. Na tak specifickém místě, jako je důl, podle něj musí kontroly provádět člověk.

Třetí patro: 770 metrů

„Ta práce tady je hodně těžká, protože když tady něco děláte, máte pod sebou třeba 900 metrů, když je to někde u vrchu. Člověk musí být přivázán. Každopádně si vážím lidí, co to dělají, protože to jsou opravdu odborníci. Bylo málo lidí,“ říká Polášek.

Jedním takovým člověkem je Jaromír Macháček, který s námi už zase stoupá nahoru.

Čtěte také

„Je třeba se dívat na ty šrouby, co tady jsou. Když jsou volné šrouby, tak se to může vykřivit, že jedna průhonice je na jednu stranu, druhá na druhou – a už tam je zub, může na to sednout dopravní nádoba a může se něco stát. Takže to není jenom jako čumět do blba, opravdu je třeba se dívat,“ popisuje Macháček.

Z rychlosti pohybu v hlubinách si nic nedělá. „Tohle ještě není rychle. Dělám to skoro 20 roků, takže to je zvyk,“ říká lakonicky.

Důl ČSM je posledním v Česku, kde ještě horníci těží černé uhlí. OKD plánuje ukončení těžby na přelomu let 2025 a 2026. Pro práci vedoucího provozu dopravy Vladimíra Poláška ale blížící se konec nic neznamená.

„Máme zmodernizované hydraulické brzdy, máme nové motory šachet a těžního zařízení. Musíme jet do posledního dne v nejvyšší kvalitě. Tady nejde, že bychom postupně ubírali na nárocích, protože tady by se to vymstilo. Takže i kdybychom měli motor měnit na měsíc, tak se musí vyměnit,“ vysvětluje Polášek.

Spustit audio

Související