Děti se ptají na Ukrajinu. Speciální podcast Dismanova souboru Českého rozhlasu odpovídá na to, co děti doopravdy zajímá
Válku na Ukrajině pozorují skrze média a sociální sítě i děti. Na to, co je doopravdy zajímá, ale často odpověď nenajdou nebo jí dostatečně neporozumí. Členové Dismanova rozhlasového dětského souboru se tak rozhodli sami zeptat pěti odborníků na to, co je jim a jejich vrstevníkům nejasné. Ze série rozhovorů vznikl souhrnný podcast s názvem Děti se ptají, který dětem ukrajinské dění vysvětlí z různých úhlů pohledu.
Příčiny a možné důsledky války vysvětlili politolog a analytik Jiří Pehe a vedoucí vzdělávacích projektů Paměti národa Magdalena Benešová, kteří si povídali s dětmi i o ruském prezidentovi Vladimirovi Putinovi. Společně řešili, proč se máme v Česku zajímat o válku v jiné zemi a proč Rusko zaútočilo právě na Ukrajinu
Čtěte také
Další respondentkou byla psycholožka Gabriela Dymešová, která mimo jiné popsala, jak se mají děti chovat ke svým ruským a ukrajinským kamarádům. Malí redaktoři také mluvili o možnostech pomoci s Norou Fridrichovou. Mediální teoretička Alice Němcová Tejkalová zase hovořila o spolehlivých zdrojích informací pro děti.
Na co by se dospělý nezeptal…
Všechny rozhovory si členové Dismanova souboru připravovali kompletně sami. Asistenci potřebovali pouze u střihu, se kterým jim pomohl redaktor Radiožurnálu Josef Kaňka. Rozhovory vedené dětmi jsou podle něj nejúčinnějším způsobem, jak jim situaci na Ukrajině srozumitelně přiblížit.
„O některých věcech, na které se děti v rozhovorech ptaly, by mě samotného vlastně ani nenapadlo přemýšlet, natož si na ně zkusit odpovědět. Učitelé, neziskové organizace a i některá média odvádějí samozřejmě skvělou práci, kterou bych nerad znevažoval, ale když má dítě na dvacet minut experta jen pro sebe a může se ho ptát na cokoliv, tak to podle mě žádná připravená brožura z podstaty věci nemůže nahradit,” říká iniciátor projektu Josef Kaňka.
Děti (nejen) dětem
Podobně projekt vnímají i samotní dětští reportéři. Takto popsala své pocity třináctiletá Meda: „Je důležité, abychom i my děti věděly, co se ve světě děje, protože tomu potřebujeme rozumět. I nás se to týká. Díky projektu jsem se dozvěděla spoustu zajímavých a důležitých informací od lidí, kterým v této věci mohu věřit.”
Podobný názor má i Medin kolega a vrstevník Alex: „Výhodou projektu jsou informace od odborníků, ale ve srozumitelném podání jak pro děti, tak i pro dospělé. To znamená, že se můžu s klidem na informace, které jsou v rozhovoru, spolehnout a pak si o situaci udělat svůj obrázek.”
Podcast je volně dostupný v aplikaci mujRozhlas.cz, na streamovacích službách a také na webu a sociálních sítích Radiožurnálu i Dismanova souboru.
Více o tématu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.