Děti potřebují především informaci, v čem jsou dobré a v čem se mají zlepšit, říká odborník. Jak se dělá dobrá škola?

16. září 2023

Jak se dělá dobrá škola? Odpověď na zdánlivě jednoduchou otázku hledá dokumentární seriál České televize. Jeho spoluautorem je dramaturg, scenárista a publicista, spoluzakladatel informačního centra o vzdělávání EDUin Tomáš Feřtek. „V našich podmínkách není jedna správná cesta k dobré škola, to znamená, že cesty jsou různé,“ nastiňuje sdělení dokumentárního cyklu.

Komu je cyklus určen?

Není to pro učitele, ale když se podívají, zlobit se nebudeme. Je to pro rodiče, pro veřejnost, a tak trochu pro zřizovatele. Ukazujeme tam různé školy, většinou veřejné, které často vyučují způsobem, který jsme ještě nezažili, a chceme tím ukázat rodičovské veřejnosti, že pokud se jejich škola k něčemu takovému rozhodne, tak to není zavrženíhodná, divná věc a experiment, ale něco, co se osvědčilo a dělá se to už léta. Takže se nemají čeho obávat.

Čtěte také

Přibývá rodičů, kteří pro své děti chtějí jinou školu, než zažili sami?

Přibývá jich výrazně a plošně od roku 2013. Před tím to byla záležitost větších měst, ale dneska se dá říct, že to je všude, a s tím vzrůstá nespokojenost rodičů, protože mimo velká města často nenacházejí školu, která by vyučovala způsobem, který by jim vyhovoval.

Jak jste vybírali školy do natáčení?

Původně jsme vybírali školy, které dlouho znám, vím, jak pracují. U zbytku jsme třeba dali na nějaké doporučení, nechali jsem si od kolegů odborníků poradit.

Jak hodně se české školy mění? Kolik jich je alternativních?

Za alternativní označuji školy, které mentálně vycházejí z jiné pedagogiky, jiného způsobu uvažování. Určitě to platí o waldorfských školách, určitě by to platilo o svobodných školách, do značné míro o Montessori, ale u ostatních škol bych spíš mluvil o inovacích. Protože to jsou normální veřejné školy, kde není školné, a jenom se rozhodli pro nějaké proměny způsobu výuky, které jim umožňuje současný školský zákon.

Nakolik jsou dobří učitelé srdcaři? Šlo by to bez toho entusiasmu?

Základ je, že máte ředitelku nebo ředitele, který ví, co chce, bez toho to nejde. Dělat nějakou vzdělávací revoluci jako učitel ve své třídě, když tomu nejsou kolegové a škola nakloněni, tak to není rozumné. Jinak pokud pracujete na nějaké inovativní škole, vždycky to znamená více práce a musíte mít důvod, proč to děláte. Vy tomu říkáte srdcař, někdo to vnímá tak, že to je nějaký jeho úkol, někoho to opravdu baví, protože práce je jiná.

Je lepší, když dítě dostává známky, nebo když je hodnoceno slovně?

Podstatné je, aby dítě dostalo informaci, co se mu podařilo a v čem se má zlepšit. A jestli je to slovně, nebo číslicí? Důležité je když u známky jasně stanovíte, za co to přesně je. Například když číslicí ohodnotím, jak se mu daří používat předložky v desetiřádkovém textu, tak ani moc nevadí, že to je číslice. Ale to dítě musí vědět, co to je. A upřímně řečeno, většinou je lepší mu to říct než to číslovat.

Jak se školství u nás změnilo za dobu, kdy se mu věnujete?

Vzhledem k tomu, že se mu věnuji od roku 1992, tak se změnilo zásadně. Byť máme pocit, že to je zatuhlý systém, kde se nic neděje, tak změny jsou obří. A jsou hlavně v tom nejpodstatnějším, a to je v atmosféře ve školách, v tom, jak se učitelé k dětem chovají. Tahle změna nastala prakticky všude, tak jak se učitelé chovali k dětem v devadesátkách, tak to se neděje skoro nikde. Samozřejmě proměna vyučování, to je daleko pomalejší.

Jak vybrat školu pro své dítě? A jak se natáčel dokumentární cyklus Jak se dělá škola? Poslechněte si celý rozhovor.

autoři: Vladimír Kroc , prh
Spustit audio

Související