Dávejte dítěti kapesné, bude finančně gramotnější, radí odbornice
Vědí vaše děti, odkud se berou v bankomatech peníze nebo co je to inflace? Nechte se inspirovat rady odbornice.
Podle dat ČSOB má jen každé desáté dítě v Česku dostatečné povědomí o tom, jak správně hospodařit s penězi. Děti prý často nerozumí třeba tomu, jak fungují půjčky, nebo netuší, jakým způsobem si spočítat úrok. Velkou neznámou bývá taky rodinný rozpočet.
Tři kroky k finanční gramotnosti
Základní cit pro peníze by přitom dítě mělo získat už na prvním stupni. Alespoň to říká zakladatelka a ředitelka Institutu ekonomického vzdělávání Martina Bacíková. „Může to znamenat i samostatné hospodaření s penězi, jde o praxi, kterou se dítě připraví na budoucí život,“ radí. A připojuje tři další rady.
1. Dávejte dětem kapesné
Například na týdenní bázi, radí odbornice. „Z něj by si dítě mělo platit všechno nad rámec toho, co je pro něj s dětmi zdarma.“
2. Mluvte s dětmi o tom, jak kapesné utrácí
„Ale nemluvte mu do toho, co si chce koupit,“ dodává Martina Bacíková. „Pro rodiče z toho plyne další příjemný benefit, že když dítě něco chce a vy najedete na systém kapesného, není to už vaše starost. Pokud na to dítě nemá, může si na to našetřit.“
3. Ukažte dítěti, že peníze se musí vydělat
Řada dětí na nižším stupni si dnes myslí, že peníze se tisknou v bankomatu. A kapesné je tomu prý může odnaučit. „Někteří rodiče jdou ještě dál a dítě nějakým způsobem finančně odměňují: třeba za domácí práce nebo za známky ve škole.“
Kdo má vlastně děti naučit, jak zacházet s penězi – rodina, nebo škola? A proč zatím není finanční gramotnost v rámcových vzdělávacích plánech? Poslechněte si celý rozhovor.
Související
-
Jak naučit děti správně hospodařit s penězi? Dávejte jim...
Zaměřit se na děti a mladé lidi – to je pro výrobce, obchodníky i finanční instituce cesta jistoty. Tohoto trendu si všímá stále více firem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Když vás chytne klasika, nikdy vás už nepustí. I kdybyste se před ní plazili.
Petr Král, hudební dramaturg a moderátor Českého rozhlasu


Nebojte se klasiky!
Bum, řach, prásk, křup, vrz, chrum, švuňk, cink. Už chápete? Bicí! Který nástroj vypadá jako obří hrnec ze školní jídelny potažený látkou? Ano, tympán! A který připomíná kuchyňské police? A který zní jako struhadlo? A který jako cinkání skleničkami? A který zní jako vítr?