Co je "blog"?
Slovo blog se stalo slovem roku 2004 - bylo to nejhledanější slovo na webových stránkách amerického slovníku Merriam-Webster. Slovo se také příští rok poprvé objeví v tištěné podobě slovníku - to v Americe, i když v oxfordském - britském - slovníku bylo už letos. Je k tomu důvod. Za posledních 12 měsíců se blogy staly velice populárními i tady v České republice.
Právě Websterův slovník definuje blog jako webovou stránku, která obsahuje osobní deník s vlastní reflexí světa, komentáři a často také odkazy na další stránky. Blíže o tom Adam Javůrek, šéfredaktor, Mediář.cz:
Adam Javůrek: Definice blogu se velmi liší. Zjednodušeně řečeno můžeme říct, že se jedná o internetový zápisník.
To slovíčko "blog" je takové zvláštní, odkud se vzalo?
Adam Javůrek: To slovo se nejdřív objevilo v roce 1997 a je to vlastně spojení dvou slov: "web" a "log". Tedy webový "log", deníček nebo původně i lodní deník, záznamník.
A o čem takový blog píše? O všem možném. Záleží na každém "bloggerovi", jak se jim říká.
Adam Javůrek: Můžeme se setkat s pubertálním deníčkem čtrnáctiletého kluka zrovna tak jako s deníkem otce na mateřské dovolené nebo s odbornými zápisky čtyřicetileté profesorky ekonomie.
A co nám Adam Javůrek doporučí?
Adam Javůrek: Já sleduju především ty odborně zaměřené blogy. Z nich pro mne nejzajímavější je blog Dana Gilmoura, což je slavný internetový publicista a autor několika přelomových knížek. Jinak na internetu najdeme i spoustu obskurních blogů. Mně se třeba líbí projekt "Metro bloguje", kam uživatelé metra posílají mobilem "esemeskami" zápisy na svůj blog, co se zajímavého stalo v metru, nějaká nehoda nebo podobně.
A v zahraničí?
Adam Javůrek: V zahraničí jsem měl svůj oblíbený blog, který bohužel už neexistuje. Ten se v překladu jmenoval "Nejhloupější blog na světě" a autor tam velmi lakonicmým způsobem ve dvou, třech větách popisoval naprosto nezajímavé a prázdné scény, v nichž se opravdu vůbec nic nestane a on nám s neskutečnou vytrvalostí nutil tyhlety pseudopříběhy.
Blogů je rozhodně spousta. V podstatě každý, kdo má nápady nebo je přesvědčený, že má co sdělit, nám to může prostřednictvím jednoduchého nástroje, jakým blog je, předestřít.
Adam Javůrek: Na dvou největších blogovacích systémech vzniklo v součtu zhruba 11 tisíc weblogů. Ale to neznamená, že všecgh 11 tisíc je aktivních. To je zhruba stejně vypovídající údaj, jako počet vyrobených televizorů - ten také neříká nic o tom, kolik televizorů je aktivních nebo dokonce kolik má televize diváků. Funkčních jich je odhadem zhruba dva a půl tisíce.
A ve světě? Jedna technologická firma odhaduje, že za poslední dobu se každých 6 měsíců počet blogů zdvojnásobí. A na celém světě je momentálně skoro 5 milionů blogů. Další analytická firma tvrdí, že každých 6 sekund vznikne nový blog. Hodně rozšířené jsou takzvané osobní stránky v Polsku nebo Íránu. Naopak jsou podle Adama Javůrka země jako Rusko, kde nejsou blogy tak populární. Nezáleží jen na rozšíření internetu ale i na tom, zda existuje jednoduchý publikační systém v daném národním jazyce. A třeba i na politické situaci. Zda vás něco motivuje se k něčemu vyjadřovat. A jak to bude v budoucnu?
Adam Javůrek: Samozřejmě vždycky budou existovat tyhlety osobní deníčky, kde nebude nikdy nic víc než osobní zážitky. Budou mít své malinkaté publikum. Kromě toho, jak bude přibývat blogů, bude se často stávat, že blogy přinesou nějakou zajímavou událost, které se pak zmocní takzvaná "stará média", tisk, televize, rozhlas. A dál je budou sledovat.
Mezi oblíbené české blogy patří ještě například Pixy.cz pro grafiky, Marigold.cz pro ty, kteří se zajímají o telekomunikace, Mediar.cz o novinařině. Celý soubor blogů pak najdete na Lide.cz, Bloguje.cz nebo Pooh.cz.