Chcete mít z dítěte druhého Jágra nebo Sáblíkovou? Sportovní odborník radí, jak na to

2. září 2014
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy sportování dětí

Je nezbytný pro zdravý vývoj dětí, a přitom se jim ho dnes dostává méně než kdy dřív – co je to? Pohyb! „Tradiční ‚pláckové aktivity‘, jako je fotbal nebo skákání gumy, téměř vymizely,“ upozorňuje v rozhovoru se Zuzanou Burešovou docent Tomáš Perič z FTVS, který se věnuje sportu mládeže a dětí.

Máte doma malé dítě a uvažujete o tom, který sport by pro něj byl nejvhodnější? Tomáš Perič zdůrazňuje, že sportovní talent se dá rozeznat už ve velice útlém věku. „U tří- až čtyřletého dítěte je nejvhodnější poslat ho do nějakého oddílu zaměřeného na sportovní všestrannost,“ radí.


Stát se nejlepším fotbalistou je mnohem těží než stát se nejlepším pekařem. Konkurence je neuvěřitelná.

V pěti až šesti letech už by sportovně nadané dítě mělo mít více na výběr. „Je ideální, když se věnuje třem sportům, které jsou od sebe relativně odlišné – například sportovní hře, plavání nebo atletice a silově vytrvalostnímu sportu. Tam se dají rozeznat konkrétní předpoklady dítěte.“

Kolem šestého až sedmého roku by podle něj měli rodiče se svým dítětem navštívit nějakou instituci, která se zabývá výběrem mladých talentů. „Tyto organizace dítě otestují a nabídnou vám určité zaměření, v němž mohou být děti v budoucnu dobré,“ říká.

Dítě nepřetěžujte!

Klíčová však je – snad jako u všeho – vůle. „Proces výchovy sportovce je neuvěřitelně dlouhý. Nikdy nemůžeme říct, jak se dítě bude projevovat za 10 let,“ říká. „Uvědomme si, že na výkonnostním vrcholu je člověk kolem 25. až 30. roku – a my začínáme pracovat s pětiletým dítětem!“


Pozor na přetěžování kostní tkáně u dětí. Prudké dopady, velké hmotnosti, skoky z velké výšky nebo na tvrdé podložce – to všechno může dětský organismus poškodit.

Jaká by měla být optimální zátěž pro sportující dítě? „Zátěž musí být optimálně vysoká, tak aby na organismus vytvářela nároky, ale zároveň ho nepřetěžovala.“

Minimálně stejně zásadní jako zátěž fyzická je podle Tomáše Periče zátěž psychická. „Nejde o to, kolik hodin denně se dítě fyzicky pohybuje, ale kolik hodin trénuje. Je rozdíl, jestli na něj trenérka křičí, píská a povzbuzuje ho, nebo jestli si hraje s kamarády na hřišti.“

Celý rozhovor si kdykoliv poslechněte buď kliknutím na odkaz přímo v tomto článku nebo v našem audioarchivu.

sportování dětí
autor: als
Spustit audio