České dráhy musí platit za špinavé vagóny
Také byste chtěli už konečně cestovat v čistých rychlících? Po letech si toho všimli i ministerští úředníci a v posledních třech měsících se vydali na dosud rekordní počet kontrol vagónů u rychlíků a vlaků vyšší kvality. Za znečištění vagonů, ale i různá jiná pochybení pak dali Českým drahám pokutu ve výši 1,5 miliónu korun. To je daleko více než předchozí roky. Loni to třeba bylo jen 700 tisíc za rok.
Spolu s Petrem Pšeničkou z ministerstva dopravy jsme na pražském hlavním nádraží právě nastoupili do hradeckého rychlíku. Cílem ovšem nebude toto východočeské město, ale kontrola, jestli je ve vlaku všechno tak, jak má být. A hned v prvním vagonu je jasné, že tady to v pořádku není.
„Byť ministerstvo dopravy chápe, že je problém 40letý vagón udržet v čistém stavu, má za to, že vyčistit stěny od zašlé špíny, kapek nebo graffiti do jisté míry jde. Dělá to velmi špatný celkový dojem. A toto WC je velmi obtížně použitelné, když to řeknu diplomaticky,“ popisuje Petr Pšenička.
Kontroly vlaků mohou dělat všichni zaměstnanci Drážní inspekce a někteří pracovníci ministerstva dopravy. Všichni mají jednoduchý protokol velikosti jedné stránky A4, aby se kontrola dala zvládnout během několika minut. V protokolu je celkem deset bodů, tedy těch nejčastějších závad, které se ve vlacích vyskytují. Ukazuje se však, že nejvíce chyb se najde na záchodě.
„Zkontrolujeme, jestli teče voda na WC a v umyvadle. Obojí je v pořádku. Dále má být souprava vybavena toaletním papírem, papírovými ručníky a mýdlem. Velkým problémem jsou graffiti nebo špinavé stěny. Zde se právě vyskytuje velké množství graffity a za tento vagón bude udělena pokuta,“ říká Petr Pšenička.
Ministerstvo dopravy kontroluje rychlíky a vlaky vyšší kvality, u nichž Českým drahám dotuje ztrátu z jejich provozování. Za každé pochybení je možné udělit pokutu až 5000 korun. Ve skutečnosti však dráhy pokutu neplatí. Výši pokuty pak stát drahám strhne z dotace. Pokutě zřejmě neunikne ani další kontrolovaný rychlík.
„Nyní přijel vlak Bečva 622 ze Vsetína. Zkontrolujeme vlak pouze v úseku Hlavní nádraží – Praha-Smíchov. Je to vagón velmi starého data. Graffiti jsou nejen na WC, ale i ve všech kupé. Tenhle vagón dostane pokutu zcela po zásluze,“ dodává Petr Pšenička.
Petr Šťáhlavský z Českých drah připouští, že graffiti jsou pro dráhy velký problém. „Především jsou to čmáranice jakýmsi černým fixem v interiérech vozů. V podstatě to nejde umýt. Pokud jsou tam takové malůvky, znamená to buď celou toaletu natřít, nebo obklady kompletně vyměnit,“ vysvětluje.
Jenže jak se ukazuje na cestě rychlíkem Bečva, ani nový nátěr vagóny nezachrání. Cílem kontrol je jediné - donutit České dráhy, aby se to ve vlacích zlepšilo. Nikdo jiný je k tomu už příliš nenutí. Lidé, kteří vlakem jezdí, si zvykli, a o tom, jestli je vagón čistý nebo špinavý, ani nepřemýšlí.
Krátce po poledni jsme se rozhodli, že zkontrolujeme i vlak EuroCity Olše. Čekali jsme, že u vlaku vyšší kvality problémy nebudou. Jenže ani tady to nebude bez ztráty hvězdičky.
„Přestože se jedná o relativně moderní vůz, místnost WC je naprosto ‚zgraffitovaná‘. I když voda teče a záchod je vybaven všemi náležitostmi, zapíšeme si jeho číslo a udělíme pokutu za naprosté znečištění stěn,“ vysvětlil Petr Pšenička.
Během dvou hodin jsme zkontrolovali dva rychlíky a jeden vlak EuroCity. Za ten dostanou České dráhy sankci 15 tisíc korun. O výši pokuty za prohřešky na rychlících se bude na ministerstvu ještě rozhodovat.