Česká učiliště. Jaká je nabídka oborů a které profese mizí?

Firmy se o studenty předhání. Zájem o obor pokrývač je minimální, školy ho ale chtějí udržet

Na dobré řemeslníky se mnohdy čeká i několik měsíců. Ani vidina dobrého uplatnění ale žáky dostatečně nemotivuje k tomu, aby se vyučili například pokrývačem. Třeba na Střední škole stavebních řemesel v brněnské části Bosonohy stále mají na tomto oboru volná místa. Ale i přes dlouhodobý malý zájem třídu každoročně otevírají.

Student Ondřej Slámečka se v dílně Střední školy stavebních řemesel v Brně–Bosonohách krčí nad jedním ze strojů. Na mladíka a jeho spolužáka tady dohlíží mistr, dává jim pokyny, co mají udělat. Některé z nich už slyšel budoucí pokrývač Ondřej dřív i doma, protože mají tohle řemeslo v rodině.

„Vyučil se ho i můj otec, takže je to taková rodinná tradice. Obor má v posledních letech dobré uplatnění a zároveň když si člověk vyleze na střechu, je to adrenalin. A také za sebou zanecháte práci, můžete se na to podívat a je z toho dobrý pocit.“

Poptávky na sebe nenechají čekat

Zatím má za sebou Ondřej první ročník. Za tu dobu už nabral nejen znalosti, ale také první zkušenosti. „V teorii nám ukazovali různé typy krytin a potom, když jsme jeli na stavbu, ukázali nám mistři různé postupy, jak si ulehčit práci, problémy, se kterými se můžeme setkat.“

Čtěte také

Tenhle zlomek praxe stačí k tomu, aby o Ondřeje a další studenty stavebních řemesel měli už teď zájem firmy, jak potvrzuje místní učitel odborného výcviku František Tesař.

„Od druhého ročníku je tady poptávka od různých firem, a tak se nám stává, že chlapci jdou na individuální výuku, takže v době hlavní stavební sezony máme třeba šest žáků na mistra, zbytek je na individuálním odborném výcviku. A v zimě jich tady máme všech 12, 14 a tam doženeme učivo, se kterým se nepotkali na individuální výuce.“ 

Udržet obor stůj co stůj

I když se stavaři předhánějí v tom, kdo na svoje střechy dostane učně dřív, zájem o obor pokrývač je každoročně minimální. Přesto ho chce ředitel školy Jiří Košťál udržet.

„Naší snahou je například obor pokrývač, který se v republice vyučuje asi na pěti školách, zachovat stůj co stůj. I za cenu, že na to budeme jako škola třeba i mírně doplácet a budou to takzvaně dotahovat ty ročníky, kde máme obsazenost na maximum.“

Kvůli tomu se třídy se studenty méně vyhledávaných oborů během výuky spojují. Třeba právě pokrývači se na hodinách potkávají s klempíři.

autoři: Alena Hesová , mga
Spustit audio