Američané mají ekonomické problémy
Republikánský kandidát na amerického prezidenta John McCain přijal oficiálně nominaci. V jeho projevu byla důležitým tématem ekonomika, pochopitelně. Spojené státy se potýkají s mnohými hospodářskými problémy. Jak se to odráží v jejich každodenních zvyklostech, v mamutím obchodním středisku v americké Minnesotě se na to Zblízka podíval náš reportér Vít Pohanka.
Vít POHANKA:
Vítejte v chrámu konzumní společnosti, nákupní centrum Mall of America nedaleko Minneapolis a St. Paul v Minnesotě je oficiálně druhou největší institucí tohoto druhu ve Spojených státech. Bez ohledu na to, jestli jste odpůrci, nebo příznivci nákupních center, Mall of America bere Evropanovi tak trochu dech. A Daniel Jasper je jedním z výkonných ředitelů společnosti, která jej provozuje. "Má víc než pět set dvacet obchodů, takže kdybyste v každém z nich strávili deset minut, bude vám trvat přes osmdesát šest hodin, než je všechny projdete. Kromě toho tady najdete největší zastřešený zábavní park v Americe s horskou dráhou a jinými atrakcemi, podzemní akvárium chlubící se největším hejnem žraloků v zajetí, čtrnáct kin, dvacet tradičních restaurací a čtyřicet podniků rychlého občerství." A proto se ptám, utrácejí tady teď Američané méně než třeba loni? "Tržba v našich obchodech v období od února do června dokonce vzrostla s porovnáním s loňským rokem o pět procent. To je sice méně, než vedení společnosti čekalo," říká ředitel Jasper, ale současně vysvětluje: "My v Mall of America zjišťujeme, že tržby rostly hlavně v dražších obchodech se značkovým a exkluzivním zbožím. Bohatší Američané totiž podle všeho dopad ekonomických nesnází nepociťují." Na kilometrech chodeb nákupního střediska není těžké najít příklad této skupiny zákazníků, kteří vám na otázku, máte se hůř než loni, odpoví.
osoba:
Ani ne, manžel a já jsme v důchodu, máme jeden dům tady a jeden na Floridě, takže se nás to vlastně ani netýká.
Vít POHANKA:
Říká odhadem pětašedesátiletá Jill obtěžkaná taškami značkového oblečení pro vnoučata. Ona patří k té šťastnější menšině. "Víc cítí dopad ekonomických nesnází americká střední vrstva," říká Daniel Jasper. Ne, že by nakupovala méně, ale utrácí s větší rozvahou. "To znamená, že by hledala nutně vyslovenou láci, ale lidé patřící k většině chtějí prostě za své peníze hodnotné zboží, které jim déle vydrží a nekupují tolik věcí, bez kterých se mohou obejít." Ani v tomto případě není těžké najít zástupce téhle skupiny zákazníků. "Určitě to cítíme, už jen ty platby za benzin, jídlo a školku utáhnout je o hodně těžší, než to bylo loni," říká Guy, mladý otec dvou dětí, profesí malíř pokojů. "Ano, hodně to náš životní styl poznamenává. Méně jezdíme autem, chce to vyrazit na jeden velký nákup a potom zůstat spíš doma, abychom vůbec vyšli," říká Vincta, žena v domácnosti. Při pohledu na davy nakupujících v Mall of America to moc vidět není, ale ano, Američané bojují s ekonomickými problémy. Rekordní počty jich nejsou schopné splácet hypotéky, starosti jim dělá vysoká cena pohonných hmot, která zvyšuje ceny zboží i služeb. Obrázek ovšem není až tak zlý, jak by si mohl člověk myslet při čtení novinových titulků. Vít Pohanka, Český rozhlas, Spojené státy.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.