Zprávy o šesté 11. července 2012
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je společnost NEWTON Media, a. s. Texty neprocházejí korekturou. Zvukové záznamy Zpráv o šesté i dalších zpravodajských a publicistických pořadů Radiožurnálu si můžete poslechnout v iRadiu.
Parkanová před poslanci hájila postup při nákupu letadel CASA, ti ji zřejmě přesto vydají
Jana GULDA, moderátorka:
Poslanci už několik hodin jednají o dalším osudu místopředsedkyně Vlasty Parkanové z TOP 09. Mají rozhodnout, jestli vyhoví policii a zbaví Parkanovou imunity. Policisté chtějí bývalou ministryně obrany stíhat za údajně nevýhodný nákup vojenských letadel CASA. Parkanová pochybení odmítá a argumenty proti svému vydání řekla i ve sněmovně.
Martina SPĚVÁČKOVÁ:
Vlasta Parkanová se před poslanci obhajovala necelou hodinu. K řečnickému pultíku přišla vyzbrojená několika právními posudky a řadou materiálů. Všechny měly dokázat, že jako ministryně obrany neměla povinnost cenu letounů CASA ověřovat nezávislým posudkem a že to u nákupu vojenského materiálu navíc není ani možné. Policejní žádost podle ní obsahuje hned několik lží a označila ji za účelovou.
Vlasta PARKANOVÁ, poslankyně /TOP 09/:
Já nevím, co stojí za tímto obviněním. Spíš mám zatím dojem, že účelem je stíhání samotné. Stíhání v politice totiž znamená hektolitry špíny, které na vás opakovaně vylijí.
Martina SPĚVÁČKOVÁ:
Bývalá ministryně se také ohradila vůči tvrzení, že pokud by ji sněmovna nevydala, nemohla by být kauza letounů CASA vyšetřena. Na závěr svého vystoupení odmítla poslance žádat o to, aby ji imunitu ponechali, vzkázala jim, ať se rozhodnou podle svého svědomí.
Vlasta PARKANOVÁ, poslankyně /TOP 09/:
Zda jde o podezření ze spáchání trestného činu, anebo se jedná o kriminalizaci výkonu politické funkce.
Martina SPĚVÁČKOVÁ:
Martina Spěváčková, Radiožurnál.
Jana GULDA, moderátorka:
Opoziční poslance argumenty Vlasty Parkanové nepřesvědčili. V desítkách vystoupení kritizovali jak samotný nákup letadel CASA, tak dění na ministerstvu obrany v minulosti.
Věra MASOPUSTOVÁ:
Nejhlasitějším a dlouho jediným obhájcem Vlasty Parkanové byl její stranický kolega z TOP 09 Miroslav Kalousek. Ten se prý, jak řekl, musí ozvat vždy, když se děje křivda.
Miroslav KALOUSEK, 1. místopředseda strany /TOP 09/:
Nejenom místopředsedkyni Poslanecké sněmovny, ale komukoliv, kde jsem o tom naprosto pevně přesvědčen a kde umím ukázat na větu, která je lež a říct toto je lež.
Věra MASOPUSTOVÁ:
Na Kalouskovo emotivní vystoupení zareagoval sociální demokrat Stanislav Křeček.
Stanislav KŘEČEK, poslanec /ČSSD/:
Výroky pana ministra jsou výroky potrefené husy, která tuší, že se blíží posvícení, které ty některé ty husy prostě nepřežijí.
Věra MASOPUSTOVÁ:
V řadě vystoupení opozičních poslanců se objevovaly odkazy na to, že Parkanová není v trablech s nákupem letadel CASA. Za všechny místopředseda Poslanecké sněmovny za ČSSD Lubomír Zaorálek.
Lubomír ZAORÁLEK, místopředseda Poslanecké sněmovny /ČSSD/:
V případě letounů CASA jsou jiní sekáči, kteří se nezakecají jako a kteří v něm pravděpodobně sehrávají větší roli než paní Vlasta Parkanová.
Věra MASOPUSTOVÁ:
Věra Masopustová, Radiožurnál.
Centrální registr vozidel by měl plně začít fungovat nejpozději do pondělí
Jana GULDA, moderátorka:
Centrální registr vozidel by měl plně začít fungovat nejpozději do pondělí. Technici se také dnes snažili systém zprovoznit a vyladit chyby. I přesto řidiči odcházeli zklamaní, protože se jim ani třetí den nepodařilo auto přihlásit.
osoba:
Přihlášení vozidla, převody, to nefunguje.
Drahomíra BAČKOROVÁ:
S touto informací dnes odcházely desítky řidičů, kteří si v Pardubicích chtěli přihlásit své auto. Situaci trefně popsal František Bezpalec, který zde prodává v bistru.
František BEZPALEC:
No, permanentně jsou všichni naštvaní, denně 50 lidí je tady, katastrofa.
Drahomíra BAČKOROVÁ:
Vedoucí odboru dopravy pardubické radnice Vladimír Bakajsa vysvětluje, že systém je chybně nastavený.
Vladimír BAKAJSA, vedoucí odboru dopravy pardubické radnice:
Ten softwar ty data míchá, živé vozidlo je mrtvé, mrtvé vozidlo je živé. Vozidlo, které je na leasing, není na leasing. Takže s takovýma datama se nedá pracovat.
Drahomíra BAČKOROVÁ:
Pro Radiožurnál Drahomíra Bačkorová, Pardubice.
Podle nejnovějších informací by se ministerstvo dopravy mělo vrátit k původnímu systému
Jana GULDA, moderátorka:
Podle nejnovějších informací by se ministerstvo dopravy mělo vrátit k původnímu systému. Z mimořádného brífinku ministra Pavla Dobeše se hlásí reportér Jan Herget.
Jan HERGET:
Dobrý večer. Ministr dopravy Pavel Dobeš právě v tuto chvíli vysvětluje, jaký bude postup v nejbližších dnech. Podle jeho slov přestalo ministerstvo důvěřovat dodavatelské firmě ATS Telecom. A dává jí čas na vyřešení všech problémů do zítřejšího odpoledne. Pokud se to nepodaří, přejdou registry zpátky na starý systém. V menších obcích by se to mohlo stihnout do pátku, ve větších městech by pak měly registry bezchybně fungovat od pondělí. Do doby, než ATS Telecom představí skutečně funkční systém, ministerstvo dopravy mu podle Dobeše za jeho dodávku nezaplatí. Z Poslanecké sněmovny Jan Herget, Radiožurnál.
Spoluobviněná Salačová v Rathově kauze doznala částečně vinu a vypovídá proti ostatním
Jana GULDA, moderátorka:
Využít institutu korunního svědka se snaží jedna ze spoluobviněných v korupční kauze Davida Ratha. Jako jediná začala Ivana Salačová vypovídat, částečně doznala vinu a vysloužila si tím propuštění z vazby.
Vojtěch VEVERKA, advokát:
Jí byly kladeny za vinu určité skutečnosti, které pravdivé nebyly, a v tomto směru jaksi primárním důvodem té výpovědi bylo to, abychom se k tomu nějakým způsobem vyjádřili a nemlčeli nadále.
Martin DRTINA:
Popisuje důvody, proč se rozhodla vypovídat její advokát Vojtěch Veverka. Salačová tím ale může dosáhnout úplné beztrestnosti. Pokud ji státní zástupce přizná postavení spolupracujícího obviněného, může navrhnout upuštění od potrestání. Naopak ostatním komplicům, hlavně Petru Kottovi a Kateřině Pancové, její výpověď uškodí. Jejich advokát Tomáš Sokol je na takovou situaci připraven.
Tomáš SOKOL, advokát:
Samozřejmě, že to je nějaký, řekněme, relativně významný procesní fakt, nicméně /nesrozumitelné/, může se stát někde na konci, na konci června, takže jako už to máme celkem strávené, zažité, není to pro nás nic až tak jako objevného.
Martin DRTINA:
Zbylých 7 obviněných ve vazbě dál zůstává. Martin Drtina, Radiožurnál.
Španělé demonstrují proti úsporným opatřením vlády
Jana GULDA, moderátorka:
Ulice Madridu ovládly demonstrace proti úsporným opatřením vlády. Španělský premiér Mariano Rajoy oznámil program úspor ve státní a lokální správě, které mají přinést do státní pokladny 3,5 miliardy eur. Navrhl také zvýšení daně z přidané hodnoty. Do španělské metropole přijeli proti vládním škrtům protestovat stovky horníků ze severu země. V centru je podpořily tisíce lidí.
Pavel NOVÁK:
Ze severošpanělských provincií vyšel pochod horníků před 19 dny. Ušli 400 kilometrů. Dorazili na hlavní madridské náměstí Puerta del Sol, kde na ně i v noci čekaly zástupy tisíců stejně naladěných lidí. Protestují proti tomu, že kabinet premiéra Rajoye chce snížit dotace do ztrátových dolů o více než 200 milionů eur. Odbory varují, že o práci může přijít až 30 tisíc horníků. "Jsme v Madridu a budeme v našem boji pokračovat. Nenecháme sebou vláčet." Odbory slibují, že budou následovat další demonstrace proti úsporným opatřením vlády. Ta počítá se zvýšením základní sazby daně z přidané hodnoty na 21 procent. Kromě toho ale také slibuje odstranění plýtvání ve veřejné správě a například i zrušení předvánočních třináctých platů úředníků. Pavel Novák, Radiožurnál.
Kapitán se omluvil za ztroskotání lodě Costa Concordia
Jana GULDA, moderátorka:
Za lednovou havárii výletní lodi Concordia se omluvil její kapitán Francesco Schettino, vinu ale odmítá. Kromě 8 zaměstnanců lodní společnosti, která Concordii provozuje obvinili vyšetřovatelé právě také kapitána Schettina. Dávají mu za vinu, že jeho nedbalostí loď uvízla na mělčině a ztroskotala. Nehoda si vyžádala více než 30 lidských životů.
Pavel POLÁK:
Schettino popsal havárii jako banální nehodu, ve které sehrál roli osud. Obviněný kapitán prý neustále myslí na oběti této tragédie. Když dostal otázku na nejmladší oběť, pětiletou dívku, Schettino nebyl schopen dát vůbec žádnou odpověď. V době nárazu prý nebyl na můstku a loď neřídil. To měl v tu chvíli na starosti nižší důstojník. Schettino si dává za vinu jenom to, že v době nárazu telefonoval s jistým vysloužilým námořníkem a vinou tohoto telefonátu ztratil pozornost, což se podle Schettina nemělo stát. Každý z účastníků má svoji vlastní pravdu. Schettino se sice omluvil, ale nepřiznal. Celkem je obviněno osm zaměstnanců lodní společnosti. Schettino si dává za vinu jenom to, že v době nárazu telefonoval a že vinou tohoto telefonátu ztratil pozornost, což se podle Schettina nemělo stát. Výletní loď Concordia ztroskotala letos v polovině ledna u italského západního pobřeží. Pavel Polák, Radiožurnál.
Poprvé po 335 letech se na světlo dostaly ostatky 14 umučených Františkánů
Jana GULDA, moderátorka:
Poprvé po 335 letech se na světlo dostaly ostatky 14 umučených Františkánů, stalo se to dnes v pražském kostele Panny Marie Sněžné. Důvodem je jejich blahořečení, které se chystá na letošní říjen. Do té doby se musí pozůstatky prozkoumat a některé vybrat do relikviáře. Řeholníky zavraždili Pražané během vpádu pasovských vojsk do Prahy v 17. století.
Lenka JANSOVÁ:
Blesky fotoaparátů a zvuky nástrojů k otvírání truhly a její ostatky mnichů do 21. století. Rakev je ze dřeva a měří asi dvakrát jeden metr. Nyní se načernalé lebky a kosti. Podle bratra Jakuba Františka Sadílka, který s ostatními truhlu vyzvedával, vážila asi 100 kilo.
Jakub František SADÍLEK:
Byla vyzdvižena zpod oltáře a přenesena do pacovské kaple, kde probíhá to základní ohledání.
Lenka JANSOVÁ:
Po otevření se ostatků ujali dva antropologové a teolog. Pokusí se je rozlišit, protože v truhle jsou všechny pohromadě a identifikovat třeba jejich zranění. Lenka Jansová, Radiožurnál.