Znám ženu, které vojáci hodili dítě do ohně, říká příslušník Rohingů, které z Barmy vyhánějí rozlícení buddhisté

7. leden 2024

Buddhismus spolu s taoismem platí za nejvíce mírumilovné, v podstatě pacifistické náboženství. Buddhisté ve všech koutech Asie, Evropy, a dokonce i Ameriky nebo Oceánie vám řeknou, že neubližování tvoří základní kámen jejich věrouky. Jak je tedy možné, že tak mírumilovné náboženství stále častěji toleruje, a na některých místech světa dokonce otevřeně podněcuje násilí, vraždy a nespravedlnost?

Srí Lanka, jaro 2017. Buddhističtí Sinhálci, kterých je na ostrově 75 procent, útočí na menšinovou muslimskou komunitu. Začíná to vypalováním a rabováním muslimských obchodů, vzápětí buddhisté útočí na celé muslimské rodiny. Na mnoha místech ostrova jsou mrtví i zranění.

Policie sice po několika dnech postavila u domů muslimských rodin hlídky, ale kromě toho, že nemohla chránit všechny muslimy, měla proti sobě i velmi vlivné buddhistické mnichy. Právě oni na mnoha místech vedli protimuslimskou kampaň a osobně se účastnili trestných výprav do muslimských čtvrtí.

Rohingové – cizinci ve vlastní zemi

Bezmála milion lidí z etnika Rohingů už pět let živoří v uprchlických táborech na bangladéšsko-barmské hranici. Většina utekla jen s pár kousky nádobí a oblečení. Mnohým z nich po cestě zemřeli děti, rodiče, sourozenci. Stovky lidí se utopily ve vodách Bengálského zálivu. Z Barmy, země předků, je vyhánějí rozlícení buddhisté.

Rohingové jsou muslimové, proto utíkají právě do muslimské Bangladéše – 120milionové země, která horko těžko uživí sama sebe. Buddhistické Thajsko ani hinduistická Indie Rohingy nechtějí, Čína je od své hranice dokonce zahání střelbou. Cizinci ve vlastní zemi.

Čtěte také

Bez dokladů nemají doma v Barmě právo vůbec na nic, takže jsou v podstatě cizinci ve vlastní zemi. Zatímco na Srí Lance se armáda i policie postavily na obranu pronásledované muslimské komunity a zabránily mnohem většímu krveprolití, v Barmě je situace Rohingů mnohem horší.

Nejenže ozbrojené složky jsou přímými agresory, ale mají podporu i velké části převážně buddhistického obyvatelstva. Naprostá většina Barmánců sice Rohingy nepronásleduje se zbraní v ruce, ale speciální vojenské akce mají jejich tichou podporu.

„Znám ženu, které barmští vojáci hodili dítě do ohně. Kojence, starého několik týdnů. Jsou tady lidé, kterým vojáci usekli ruce, vypíchli oči, popálili tělo. Barmská armáda řádí jak zběsilá – vraždí, upaluje, znásilňuje. Tvrdí, že jim bereme jejich zem. Přitom předci dnešních Rohingů žili v Barmě už ve středověku,“ vysvětluje posmutněle pan Rawee, který sdílí nuznou dřevěnou chatrč s osmnácti dalšími Rohingy.

Buddhističtí mniši a sexuální zneužívání

Za posledních dvacet let v Thajsku při teroristických útocích muslimských skupin a odvetných operacích armády zemřelo odhadem sedm tisíc lidí. Provincie Yala, Pattani a Narawat jsou pro cizince prakticky uzavřeny a pravidelně se nad nimi vznáší hrozba vyhlášení stanného práva.

Oblast je pro cizince dlouhodobě uzavřena a o speciálních operacích thajské armády se média prakticky nezmiňují. Většina muslimů extrémisty nepodporuje a neschvaluje zabíjení, ale na druhou stranu volá po autonomii v rámci Thajského království.

Čtěte také

Buddhistická vláda v Bangkoku ale jakékoli ústupky odmítá. Zatímco v Barmě nebo na Srí Lance se nejvlivnější buddhistické kruhy netají aktivní podporou násilných akcí proti muslimům, v Thajsku je situace jiná.

Špičky nejdůležitějších chrámů v zemi aktivně nevstupují do komplikovaných vztahů vlády a muslimských rebelů a už vůbec nepodněcují k násilným akcím. Stále častěji ale plní stránky novin kauzy, které buddhistickou obec morálně poškozují.

Loni v listopadu vyhlásila policie pátrání pod jednom z vysoce postavených mnichů kvůli sexuálnímu zneužívání nezletilých a zpronevěře. Ve městě Chiang Mai zase soudy řešily případ, kdy dva mniši sexuálně zneužívali 14letého chlapce. I velmi konzervativní thajská média přiznala, že úřady jen v roce 2019 řešily bezmála stovku případů, kdy se buddhističtí mniši nevhodně chovali k věřícím.

Na Srí Lanku, do Barmy, Bangledéše i Thajska míří dnešní díl pořadu Za Obzorem. David Jakš v něm jde po stopách militantního buddhismu. (Repríza.)

autor: David Jakš
Spustit audio

Související