Úspěšná komunikace s nadřízenými a kolegy na pracovišti
Slušnost, korektnost a ne příliš velká familiérnost nejen ve vztahu k nadřízenému, ale i ke kolegům, je určitě na místě, jinak byste mohli působit na své okolí jako někdo, kdo se snaží příliš vtírat přízně. Chyby při komunikaci však mohou dělat podle personálního poradce Miroslava Hofírka i samotní šéfové.
Hofírek: V našem českém prostředí stále přežívá autokratický model řízení a někteří šéfové si myslí, že čím jsou tvrdší, někdy i hrubější na své podřízené, tím více jsou vnímáni jako ti, kteří mají respekt. V případě, že takového šéfa máme, nesnažme se ho změnit, ale jednoznačně vymezme určité hranice a nebojme se dát najevo, že jeho chování k nám vnímáme jako nepříjemné.
Na druhou stranu, nemysleme si, že šéf musí být za každou cenu náš kamarád.
Hofírek: U nás přežívá někdy postoj, že nás náš nadřízený musí mít taky trochu rád. Vnímáme, jestli se na nás usmívá. je-li k nám vlídný, povídá si s námi na osobní témata a podobně. Podle docenta Plzáka je dobrý nadřízený ten, který je spravedlivý a něco se od něho naučíme.
Vztahy na pracovišti jsou komplikované zejména ve chvílích, kdy v práci něco neklape nebo kdy jsme kritizováni. Podle Miroslava Hofírka si však pracovní problémy někdy až moc bereme.
Hofírek: Řada z nás si zvykla na konflikty v rodině s dětmi, životními partnery. Tam problémy vnímáme lépe než na pracovišti, kde jsme někdy zbytečně přecitlivělí. Moudrá firma pečuje o dobré psychické zdraví svých zaměstnanců také budováním korektních vztahů na pracovišti. Existují různé výcvikové programy, kdy jednotlivé týmy spolu soutěží, zabývají se dobrou vzájemnou komunikací, kariérou jednotlivých členů týmu. To je také jedna z cest, jak může zaměstnavatel přispět k příjemné a dělné atmosféře na pracovišti.