Tuzemská vína mizí ze supermarketů. „Nemůžu prodávat pod cenou,“ říká vinař

24. srpen 2017

Ve čtvrtek večer se dozvíme, kdo v České republice letos vyprodukoval nejlepší víno. Láhve z produkce vinařství ucházejících se o ocenění Vinař roku ale v supermarketech najdeme jen zřídka. Jak napsal server iDnes, česká a moravská vinařství se od tohoto typu prodeje pomalu odklánějí. Nechtějí totiž pod tlakem snižovat ceny ani bojovat v kategorii levných vín s těmi zahraničními.

„Nemůžu prodávat pod cenou, protože nevím, z čeho bych žil. Samozřejmě využíváme i jiných distribučních kanálů, ale ani maloobchodní prodej není na závadu, když je to v dohodnuté ceně,“ říká Miloš Michlovský, zakladatel vinařství Vinselekt Michlovský.

Moravští vinaři jsou podle něho výjimeční v tom, že dokázali hrozny vypěstovat do potřebné cukernatosti jakostních přívlastkových vín, která mají vyšší přidanou hodnotu. „Z drtivé většiny obchodujeme právě s přívlastkovými víny, u kterých není takový tlak na cenu,“ dodává.

V České republice se vyprodukuje asi 70 milionů litrů vína, roční spotřeba činí 200 milionů. Dovážená zahraniční vína jsou podle Michlovského až dvakrát dražší než tuzemská vína stejné kvality.


Víno do supermarketů patří, protože zákazník si chce nakoupit vše na jednom místě. Jsme rádi, že se tuzemská nabídka rozšiřuje a zákazník si může vybrat.Pavel Mikloška

Někteří výrobci kvůli tlakům na cenu řetězce opouštějí, například Znovín nebo Château Valtice. „Vína těchto výrobců jsem v našich regálech našel. Platí ale, že obchod je o dohadování ceny a jestliže někteří výrobci našli jiné prodejní kanály, kde mají úspěch, je třeba jim k tomu pogratulovat,“ říká Pavel Mikloška, ředitel kvality řetězce supermarketů AHOLD.

Podle jeho slov má společnost o tuzemská vína zájem, ve spolupráci s moravskými vinaři a someliéry přišla s vlastní značkovou kolekcí vín od známých i méně známých producentů. „Mají pro nás hodnotu v tom, že jsou unikátní a chceme je proto v regálech mít,“ podotýká.

Pro některé zákazníky je ale řezězce musí nabízet i levnější sortiment vín, která je výhodnější dovézt ze zahraničí. „Masoví producenti jsou schopni dodat vína i ve větších obalech a byť ta kvalita už není taková, jsou to zdravotně nezávadná vína a zákazníci jsou obslouženi,“ uzavírá.

autor: bid
Spustit audio