Studio Pixar změnilo svět animovaných filmů. Výstava v Holešovicích mapuje 30 let jeho historie

Jedna z pixarovských postaviček na holešovické výstavě
Jedna z pixarovských postaviček na holešovické výstavě

Toy Story, Hledá se Nemo nebo Úžasňákovi. Aspoň na jeden z těchto filmů jste nejspíš vyrazili do kina se svými dětmi. Pokud ano, uvítala vás na plátně poskakující lampička – maskot animátorského studia Pixar. Na pražském holešovickém výstavišti začala výstava Pixar 30 let animace. Vojtěch Koval vám přiblíží, čím se toto studio zapsalo do historie animovaného filmu. 

Lví král Studia Disney získal v roce 1994 tři Zlaté glóby a dva Oscary a i komerčně se zařadil mezi jedny z nejúspěšnějších filmů. Byl to ale poslední úspěšný klasicky kreslený snímek. O rok později se divákům představila 3D animace.

Češi, kteří se uchytili u Pixaru a George Lucase, přijedou na Anifilm

Anifilm ovládne Třeboň od 3. do 8. května 2016. Záběr z filmu Smrtelné historky režiséra Jana Bubeníčka

V Třeboni začíná v úterý 3. května mezinárodní festival animovaných filmů Anifilm. Letošním tématem je hledání domova. Odpovídá tomu výběr hostů i poroty. Najdeme u nich „českou stopu“ i spojitost s naší zemí. Filmový program reflektuje migraci a související motivy, včetně aktuální uprchlické krize.

„Na každou vteřinu kreslené animace musí vzniknout 14–25 obrázků. 3D animace má blíž k loutkové animaci, kde se figurka v prostoru nastavuje do pozic. Na rozdíl od loutkové animace řešíte pouze průběh pohybu, ne každé okénko zvlášť,“ vysvětluje režisér a animátor Jan Bubeníček.

Tím, kdo navždy změnil svět animovaných celovečerních filmů, bylo studio Pixar se svým Toy Story. Podle Jana Bubeníčka se studiu Pixar daří animované filmy neustále posouvat. Například filmem Hledá se Nemo: „Z animačního pohledu je geniální vyrobit figury, které létají a nemají končetiny. Tudíž se můžete věnovat pouze animaci výrazu obličeje.“

Výstava Pixar – 30 let animace ukazuje, co všechno stojí za animovaným filmem

Na výstavě Pixar 30 let animace si pak můžete prohlédnout vše, co následovalo po Toy Story – od Života brouka přes Hledá se Nemo až po film Coco. Ke každému snímku jsou tu připravené první skici, storyboardy, tedy obrázkové scénáře nebo třeba hliněné modely hlavních hrdinů. To všechno by mělo návštěvníkům přiblížit, že přestože se už běžně animuje v počítači, postavičky i dnes vznikají nejdříve na papíře. A často je cesta od prvního návrhu až po finální filmovou podobu velmi dlouhá. 

Jak se z těchto náčrtů a kreseb rodí 3D animace, přibližuje na výstavě Pixar 30 let animace i velkoplošné kino Artscape. Ve velkých kostkách z filmu Toy Story  vytvořených speciálně pro pražskou výstavu si budou moct návštěvníci na chvíli zahrát třeba na Úžasňákovy. A to až do konce května. Už od pondělí pak na Radiožurnálu uslyšíte seriál o studiu Pixar.