Studenti rozhodují o Evropské unii. V počítačové hře

18. únor 2011
02262091.jpeg

Výuka o Evropské unii nemusí být nudná. České střední školy využívají při hodinách občanské výchovy počítačovou hru, která je provází složitým byrokratickým systémem Evropské unie.

Kdybyste byli prezidentem Polska, povolili byste úplnou legalizaci marihuany? A co takhle jako francouzský premiér, nechali byste vedle Eiffelovy věže postavit třeba mešitu a nakázali všem studentům nosit zahalený obličej? Zatímco v reálném životě takovou možnost nemáte, středoškoláci pražského Gymnázia Sázavská svůj stát a také politiku Evropské unie řídí v počítačové výukové hře.

Je právě rok 2013. Evropská unie odmítla finanční podporu malým živnostníkům a také nechce na své území pouštět příliš přistěhovalců. O tom, jestli se nakonec Unie dohodne, že změní imigrační politiku, ve skutečnosti nerozhodují vlády jednotlivých států. Celou sedmadvacítku si řídí dvanáct studentů pražského Gymnázia Sázavská.

O budoucnosti Evropy rozhodují prostřednictvím výukové počítačové hry Evropa 2045. Učebna se tak během hodiny mění na rušné jednání Evropské rady.

Studenti si otestují fungování EU

Student si vybere stát a začne se o něj starat. Vytvoří si vlastní politiku. Rozhodne se, jestli bude vybírat poplatky u lékaře a zda zavede školné.

Na všechny jeho kroky reaguje také obyvatelstvo. Student proto musí přemýšlet několik herních kol dopředu. Když hodně investuje do průmyslu, tak se mu to nemusí vyplatit, protože sousední země mu odláká investory nízkými daněmi.

Evropa 2045 umožní studentovi hrát za konkrétní stát

„Ve hře se odrážejí i reálné problémy Evropy,“ říká Vít Šisler z neziskové organizace Generation Europe, která hru vytvořila ve spolupráci s Karlovou univerzitou. „Do hry se poměrně zásadním způsobem promítla ekonomická krize. Když totiž naše simulace začínala, v dobré víře jsme implementovali Pakt růstu a stability. Simulace tak nedovolila žádnému státu zadlužit se víc než 60 procent HDP.“

Druhou částí hry jsou pak celoevropská vyjednávání. Studenti si zvolí například Zelenou Evropu, která chrání životní prostředí, nebo Konzervativní Evropu, která se vrací ke křesťanským hodnotám. A musí o své politice přesvědčit i spolužáky.

„Já zastupuji euroskeptickou Velkou Británii,“ dozvídám se od jednoho ze studentů. „Baví mě to. Vždy mě bavilo dohadovat se s ostatními, takže si hru užívám.“

Diplomacie se odehrává i mimo učebny. A jak upozorňuje učitel Michal Řezáč, studenti pokračují v hraní i doma. „Dokonce jsem zažil, že si studenti za podporu určitého návrhu dohodnou, že nechají druhému opsat úkol.“

Kromě vlastních zájmů studenti řeší problémy i celé Unie. Tak například se musí rozhodnout, jestli zlikvidují ropnou havárii u Finska. Nebo vyjednají radar s USA. O všem, pro co se rozhodnou, je v každém herním kole informují virtuální média.

Ve hře studenty informují virtuální média

„Hru nelze než doporučit,“ shrnuje Michal Řezáč. „Dokáže totiž zajímavým způsobem zprostředkovat to, co se za normálních okolností velmi špatně učí všem učitelům.“

V zahraničí jsou počítačové hry ve výuce běžné

Do projektu za více než jeden milión korun, který financuje Brusel, česká vláda a město Praha, se může zapojit jakákoliv střední škola. Počítačová hra je zdarma.

„Od roku 2008, kdy jsme simulaci Evropa 2045 nasadili poprvé, ji k dnešnímu dni použilo přibližně 240 škol,“ doplňuje Vít Šisler z Generation Europe.

V Česku je to poprvé, co školy mohou využívat počítačové hry ve výuce.

Ve světě je to však běžné. Americké školy mají například hru o amerických osadnících v době dobývání Divokého západu. Skrze virtuální svět se také učí bojovat proti šikaně.

autor:Petra Benešová
  • Reportáž
  • EU
  • studenti
  • škola
  • počítačová hra