Strakonická teplárna snižuje množství emisí oxidu uhličitého. Téměř všechno uhlí nahradila štěpkou

19. březen 2024 11:26

Teplárna ve Strakonicích významně omezila produkci skleníkových plynů. Namísto uhlí při výrobě tepla využívá biomasu. Ročně spálí 100 tisíc tun štěpky, což se pozitivně projevuje na množství oxidu uhličitého vypouštěného do ovzduší.

„Tady to všechno začíná, nejenom v naší strakonické teplárně, ale v každé teplárně či výtopně. To je skládka paliv, kam nákladní auta permanentně přivážejí biomasu, která tady v tunách mizí v našich kotlích,“ ukazuje ředitel teplárny ve Strakonicích Pavel Bulant hromady štěpky.

Štěpka se tady stala hlavní surovinou. „Pokračujeme v trendu spalování biomasy. V minulém roce jsme spálili přes 100 tisíc tun biomasy, z celkové roční spotřeby to představuje 93 procent. A jedním dechem dodávám, že jsme loni dosáhli historicky nejlepšího výsledku, co se týká poměru spalovaného uhlí. Použili jsme necelých osm tisíc tun uhlí, což je ve srovnání s dobou před pěti lety, kdy se spalovalo 90 tisíc tun, výrazný pokrok,“ uvádí ředitel.

Čtěte také

A to se pozitivně projevuje i na množství oxidu uhličitého vypouštěného do ovzduší. „Zatímco v roce 2018 jsme vyprodukovali přes 130 tisíc tun CO2, v minulém roce to bylo necelých 13 tisíc. To znamená, že jsme se za pět let dostali na desetinu,“ uvádí Pavel Bulant.

Současná technologie výroby tepla má ale své limity, které nedovolují další snižování spotřeby uhlí. Teplárna proto do budoucna plánuje pořízení nového ekologického kotle, který dokáže spalovat pouze biomasu.

„Byť máme kotle relativně nové, tak byly postaveny na spoluspalování. A byť se dosahuje takřka stoprocentních hodnot, potřeba uhlí tam stále je. Chceme tedy mít zařízení, které certifikačně odpovídá stoprocentnímu spalování štěpky. To znamená, že nás čeká rozhodnutí o další rekonstrukci, abychom měli opravdu stoprocentní spalování,“ potvrzuje místostarosta města Rudolf Oberfalcer.

Strakonická teplárna navíc začala biomasu dopravovat po železnici. Jedna dodávka vlakem nahradí 60 až 70 kamionů, a tím se rovněž snižuje množství oxidu uhličitého, který vzniká spalováním nafty.

autor: Jan Kopřiva
Spustit audio

Související