Převod čísla k jinému operátorovi má trvat čtyři dny, zákazník může čekat i šest týdnů
Přenesení mobilního čísla k jinému operátorovi může být pro běžného zákazníka věda. Podle zákona má přenesení trvat čtyři dny. Lhůtu zkrátil ze tří týdnů Český telekomunikační úřad loni v září. Ve skutečnosti se ale celý proces může táhnout i víc než měsíc.
Českému rozhlasu se ozvala s žádostí o pomoc posluchačka z Prahy. Rozhodla se, že odejde od operátora, u kterého má smlouvu a se svým mobilním číslem přejde ke konkurenci.
Počítala s tím, že proces potrvá podle zákona čtyři dny. Operátor ji ale zaskočil lhůtou 42 dnů. Prezidentka Asociace provozovatelů mobilních sítí Michaela Renčínová to vysvětluje výpovědní lhůtou.
„Převod čísla trvá pouhé čtyři dny, ale za předpokladu, že je číslo volné. To znamená, že zákazník má ukončené a vyřízené všechny smluvní podmínky u stávajícího operátora,“ konstatuje Renčínová.
Konkrétní podmínky se liší dle operátora. U O2 jde o 6 týdnů, u společnosti Vodafone je to měsíc a u firmy T-Mobile záleží na dohodě.
Zákazník si tedy musí nastudovat podmínky operátora předem a počítat s tím, že k převodu čísla nemusí dojít hned.
„Nejlepší je se na to připravit. To znamená zkontrolovat si, ke kterému dni končí vaše smlouva se stávajícím operátorem, případně zjistit si všechny podmínky,“ říká Michaela Renčínová.
Za loňský rok si mobilní číslo převedlo k jinému operátorovi přes 500 tisíc lidí. Jde o zhruba třikrát vyšší číslo než v roce 2012.
Lidé si stěžují u Českého telekomunikačního úřadu
Zákazníkům se zdlouhavé převádění mobilních čísel samozřejmě nelíbí. Stížnosti registruje podle mluvčího Martina Drtiny také Český telekomunikační úřad.
„Na náš úřad chodí každý měsíc několik desítek stížností na otázku přenositelnosti. Ne vždy jsou to stížnosti oprávněné z toho důvodu, že lidé si často neuvědomí, jaké jsou podmínky pro přenesení čísla,“ uvedl Drtina.
Majitel mobilního čísla se může pokusit domluvit s operátorem, aby výpovědní lhůtu zkrátil.
„Varianta dohody je možná. Většině operátorů, hlavně těm opouštěným, jde o peníze. Většinou trvají na tom, aby ten smluvní vztah trval co nejdéle,“ míní Martin Drtina.
Jak přenést číslo k jinému operátorovi
Zákazník, který chce přejít od jednoho mobilního operátora ke druhému, by si měl ze všeho nejdřív vyřídit takzvané ukončení smluvního vztahu u opouštěné firmy.
Až podá platnou výpověď, dostane u svého původního operátora unikátní identifikační číslo. U nového operátora si pak zvolí, jaké služby bude chtít využívat, případně s jakým tarifem. Následně podá žádost o přenesení svého mobilního čísla.
Od tohoto okamžiku se rozběhne automatizovaný proces, který končí čtvrtý den od zahájení přenosu čísla. Zákazník pak vloží do telefonu novou SIM kartu a začne využívat služby nového poskytovatele.