Prestiž učitelského povolání nezvýšíme tím, že budeme stávkovat, říká loňský držitel Zlatého Ámose

David Turek

Škola by měla být založena na humoru a nadhledu. Jen pak to prý může fungovat. I to říká učitel David Turek z České Kamenice, který přesně před rokem loni získal ocenění Zlatý Amos. Už za pár dnů předá tohle žezlo někomu dalšímu. „Budu svůj titul předávat s radostí. Ocenění u dětí mi zůstane napořád,“ usmívá se.

Čtěte takéNejoblíbenějším učitelem je David Turek z České Kamenice. Děti vzdělává 20 let, profesi mu vybrali rodiče

Učí už dvacet let. Trému má prý ale pořád. „Když přijdete do třídy, je to, jako když vystupujete na divadle,“ usmívá se v rozhovoru s Janem Pokorným učitel češtiny, angličtiny a hudební výchovy. „Někdy je lepší, když člověk přijde a zaimprovizuje, musím se ale samozřejmě řídit tím, aby děti odešly s tím, že něco umějí.“

Za dobu, co učí, se prý děti v mnohém změnily. „Nevědomky neustále srovnávám dnešní stav s tím, jak to bylo, když jsem já chodil do školy. A někdy mě to trápí. Když pak ale slyším, jak to vypadá jinde, říkám si: ‚Díky bohu, že u nás v České Kamenici máme žáky, kteří dělají, co se jim řekne!‘“

Zakázat mobily?

Jedním z témat, které se v souvislosti s chováním dnešních žáků často skloňuje, jsou mobily. „Pro úplný zákaz mobilů ve školách bych nebyl. Když přijdu do třídy, děti z lavice mobily schovají. Dá se to uhlídat,“ popisuje David Turek.

Navíc podle něj existují chvíle, kdy děti využijí mobily i pro výuku. A hodí se prý i o přestávkách. „O přestávkách je sice škoda, že jsou děti na mobilu, místo aby se proběhly. Na druhou stranu nemají čas dělat rošťárny, nemusíte pak řešit rozbité okno nebo dveře na záchodě.“

Otázka peněz

O českých učitelích se v poslední době hodně mluví – obzvlášť v souvislosti s financemi. Samotný David Turek ale konkrétní číslo, které se objevuje na jeho výplatní pásce, příliš neřeší. Svou práci totiž vnímá v prvé řadě jako poslání. A pokud podle něj něco postavení učitele ve společnosti ztěžuje, nejsou to ani tak peníze jako spíš celková nálada ve společnosti. 

„Prestiž učitelů nejde zlepšit tím, že budeme stávkovat. To hlavní je celková nálada ve společnosti a to, jak rodiče o učitelích mluví doma.“