„Panelák na kolonádě“. Festivalový hotel Thermal získal uznání až po letech

26. červen 2015
Filmové klapky

Karlovarský filmový festival slaví letos 50. narozeniny. My vám v další části seriálu o jeho historii dnes připomeneme dobu, kdy filmové přehlídce vládla ideologie a kina byla poloprázdná.

„Po roce 1968 následovala pauza. V roce 1970 na 17. ročníku už byly cítit závany normalizace,“ popisoval kronikář festivalu Květoslav Kroča.

Systém hodnocení filmů se vlastně vrátil do padesátých let. „Už samotné zařazené do soutěže je vlastně vyznamenáním,“ prohlašoval v roce 1986 předseda tehdejší poroty Dušan Roll.

A tak třeba v roce, kdy druhý americký film Miloše Formana Přelet nad kukaččím hnízdem získal 5 sošek Oskara, v Karlových Varech dostal Velkou cenu film Kantáta o Chile kubánského režiséra Soláse, který sám své dílo o potlačení stávky horníků nazval politickou agitkou.

Kámen na kameni

Počátkem 70. let na festival do Karlových Varů začala jezdit i jeho pozdější dlouholetá umělecká ředitelka Eva Zaoralová. Takhle na to později vzpomínala: „Bylo to strašně oficiózní. Nejezdili tvůrci. Jezdily delegace – hlavně ze Sovětského svazu a spřátelených zemí. Vše v duchu ‚budeme bojovat za mír, i kdyby neměl zůstat kámen na kameni‘.“

Kameny a v tomto případě řekněme spíš panely se ale také skládaly k sobě a v roce 1978 se festival poprvé konal v nově otevřeném hotelu Thermal.

Logo

Nové festivalové centrum projektovali Věra a Vladimír Machoninovi. Jejich styl masivního moderního komplexu zasazeného do stráně nad říčkou Teplá se dočkal obecného uznání až mnohem později. V roce 1978 lidé hotelu Thermal přezdívali „panelák na kolonádě“ a festivaloví hosté ještě dlouho poté tvrdili, že výhodou bydlení v Thermalu je to, že na něj člověk nevidí.

Víc než 30 let po otevření společenského a kulturního střediska prezident filmového festivalu Jiří Bartoška připomněl: „Urbanisticky vypadá, jak vypadá. Ale vznikl, kdy vznikl! Vznikl pro potřeby festivalu, což je třeba zdůraznit. Thermal je srdcem festivalu a Pupp je játry festivalu. Bez nich festival existovat nemůže.“

Obdeník Miroslava Horníčka

K dobré náladě na festivalu dlouhá léta přispívaly Festivalové momenty a Momenty z kolonády, které jako krátké glosy točil Miroslav Horníček.

Zpočátku to byl spíš obdeník. Natočený film se musel vozit do Prahy k vyvolání a sestříhání. Než se výsledek objevil ve festivalových kinech, trvalo to den a půl.

autor: leš
Spustit audio