Opozice chce napadnout smlouvu s Kapschem. Obavy z toho nemám, říká Ťok
Mýto na českých dálnicích a silnicích první třídy bude dál vybírat firma Kapsch. Ministerstvo dopravy s ní podepsalo dodatky k současné smlouvě, která měla původně skončit koncem roku. Za tři další roky dá stát společnosti Kapsch 5,27 miliardy korun.
Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO čeká, že se prodloužení smlouvy dostane k antimonopolnímu úřadu. Kapsch totiž bude pro stát vybírat mýto bez výběrového řízení, které se nestihlo vyhlásit.
„Já počítám téměř jako s jistotou, že to někdo napadne a že to bude úřad šetřit. A já z toho obavu nemám,“ řekl Ťok na dopolední tiskové konferenci.
Plánem na prodloužení smlouvy s Kapschem se už Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zabýval. Šetření ale zastavil, protože v době podání podnětu ještě nebylo zahájeno zadávací řízení ani podepsána smlouva.
Prodloužení smlouvy s dosavadním správcem mýtného systému schválila v červenci - i přes dohady v koalici - vláda.
Podle šéfa české pobočky společnosti Kapsch Karla Feixe dostal stát slevu ve výši 28 procent. „Ta jednání byla dlouhá a byla velmi, velmi tvrdá. Ve finále si myslím, že to je korektní řešení,“ hodnotí hodnotu s ministerstvem Feix.
Gazdík: Stát nepostupoval správně
Prodloužení smlouvy s Kapschem ostře kritizuje pravicová opozice. Podle ODS daňoví poplatníci zaplatí několik miliard korun, aniž by měli jistotu, že se služba dala pořídit za lepší cenu. Předseda STAN a poslanec za TOP 09 Petr Gazdík potvrdil, že se jeho hnutí znovu obrátí se stížností na ÚOHS.
„Stát nepostupoval správně, nevyhlásil transparentní výběrové řízení, neučinil žádné kroky tak, jak to zákon nařizuje. A pokud v této zemi platí zákony, tak by tuto smlouvu a toto rozhodnutí měl antimonopolní úřad zrušit,“ je přesvědčený Gazdík.
Podle ministerstva dopravy ale prodloužení dosavadní smlouvy odblokuje cestu k přípravě otevřené a technologicky neutrální soutěže.
„My bychom rádi, aby nejpozději v polovině příštího roku byla vypsána nová soutěž, aby byla rozsoutěžena a nová reprezentace, která vzejde z parlamentních voleb, si rozhodne, zdali bude pokračovat tímto způsobem nebo jiným,“ podotkl ministr Ťok.
Vicepremiér a šéf KDU-ČSL Pavel Bělobrádek míní, že za současné situace se zřejmě nic jiného dělat nedalo.
„Je to zodpovědnost ministra dopravy, takže uvidíme, jak to bude fungovat. Sleva, jak jsem pochopil, tam je značná, nicméně pořád mě mrzí, že nedošlo k tomu, abychom dosáhli otevřeného výběrového řízení,“ poznamenal Bělobrádek.
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.