Nové zaměstnání a kontakt s personalistou
K získání pracovního místa musejí uchazeči stále častěji procházet konkurzem. Výběrové řízení, jehož výsledkem může být zajímavá práce, bývá několikakolové a zpravidla vás do ruky nejprve dostane zkušený personalista. Právě on rozhoduje o tom, jestli práci dostanete. Personalistka Zuzan Pávová nám řekla, co všechno by měl uchazeč vědět, než začne o nové zaměstnání žádat.
Pávová: Měl by mít nastudováno, na jakou pozici jde, uvědomit si své požadavky a podmínky, aby nebyl později zklamán.
Jak by se měl chovat, v kolik hodin přijít?
Pávová: O příchodu se hodně mluví, je dobré přijít plus mínus pět minut nebo i o něco dříve a počkat na recepci, než si ho personalista zavolá. Hodně časný příchod budí dojem nedočkavosti, horlivosti a dáte příliš najevo svůj zájem. Při čtvrthodinovém zpoždění asi na vás nebude mít personalista čas a uděláte dojem, že o práci mnoho nestojíte.
Jak nelépe verbálně i neverbálně komunikovat?
Pávová: Člověk by měl působit klidně, nedělat zbytečné pohyby, neupoutávat pozornost okolo. Je dobré pevný stisk ruky, přímý pohled z očí do očí, mírný úsměv, komunikaci nechat na personalistovi, srdečně odpovídat, ne typu dobře, špatně, ano, ne.
Chybou asi také je podceňování nebo přeceňování v životopisu, nepravdy. Poznáte při půlhodinovém rozhovoru, že angličtina není nejlepší nebo jiné zkreslené informace?
Pávová: Ano, poznáme. Mnoho lidí má až velmi pěkně zpracovaný životopis, často se podceňují, mají špatnou zkušenost s hledáním zaměstnání, diskriminační důvody a dobrý personalista to pozná.
Dává personalista uchazeči nějaký signál o výsledku pohovoru?
Pávová: Mezi lidmi existuje určitá chemie, sympatie nebo opak poznat můžete. Většinou se shrne situace, dovíte se, zda jste v prvním informačním kole, jestli bude kolo druhé, třetí, kdy a jak se ozveme.