Małgorzata Mirga-Tas patří ke třem zakladatelům umělecké skupiny RomaniArt
Vyrostla v romské osadě v Polsku, pak vystudovala obor truhlářství a výroba nábytku na umělecké škole v Zakopaném a následně absolvovala Akademii výtvarných umění v Krakově – obor socha. Spolu s dalšími dvěma romskými umělci z Polska založila uměleckou skupinu RomaniArt, která každoročně pořádá sympozium pro zhruba desítku umělců z různých zemí.
Małgorzata Mirga-Tas pochází ze skupiny Bergitka Roma, čili „horských“ Romů, kteří obývají hornaté polsko-slovenské pomezí. Její tvorbu představuje romistka Jana Habrovcová z Muzea romské kultury.
„Małgorzata Mirga-Tas je romská umělkyně, výtvarnice, která se věnuje převážně tvorbě soch. Má takovou vlastní metodu, že vytváří sochy z lepenky. Navrství vysokou vrstvu lepenky a z té potom vyřezává sochy. I my ve sbírce muzea máme jeden tento objekt z lepenky Romano čhavoro / Romské dítě nebo Romský chlapec.“
V poslední době Małgorzata Mirga-Tas také vytváří krásné barevné obrazy kombinovanou technikou.
„Jsou to oleje na plátně, do kterých přidává různé textilní aplikace. Małgorzatě všichni říkají Gosia [Goša]. Je jí líto vyhazovat věci, které už nepoužíváme a měli bychom tendenci je vyhodit. Takže celý její dům a ateliér je plný nejrůznějších věcí a kousků, které potom zakomponovává do těchto svých prací.“
Od konce 80. let 20. století se věnuje také tvorbě šperků a některé z nich můžete do konce dubna vidět na výstavě Poklad Romů v brněnském Muzeu romské kultury.
„Šperky, které tady představujeme na výstavě – to je vysloveně její volnočasová aktivita, protože se jí líbily tyto náhrdelníky tvořené technikou zvanou soutache [šujtáž], kde také používá různé kroucené šňůry, textilie, krajku, kameny, drahé kameny... Původně se tato technika používala jako lemovací technika při dozdobování krojů. A Gosia nám ukázala některé z těchto náhrdelníků, když jsme jí navštívili, v roce 2015 jsme u ní byli v polské Czarne Góre v romské osadě, kde žije a aktivně působí. Ukazovala nám některé rozpracované náhrdelníky, takže jsme hned byli nadšení a domluvili jsme se s ní, že pro chystanou výstavu nám ještě několik těch náhrdelníků vyrobí a následně jsme je zakoupili do sbírky.“
Małgorzata Mirga-Tas se narodila v roce 1978 a vyrostla v romské osadě Czarna Góra ve spišském regionu Polska, kde žije dodnes. O osadách říká: „Své obrazy dělám záměrně hodně barevné. V médiích jsou romské osady prezentovány jen jako špinavá chudá bezútěšná místa, ale já chci ukázat, že i tam žijí zajímaví lidé, kteří jim dodávají kolorit a umí tam být šťastní. Romistka Jana Habrovcová její osadu také navštívila.
„Rozdíl je ten, že v této osadě v Czarne Góre je také řada velkých zděných domů, i několikapatrových, které jsou od sebe odděleny, ale to je přední část té osady. A potom už ta zadní část se podobá těm osadám, které známe třeba z východního Slovenska.“
Zajímavý je také postřeh romistky Jany Habrovcové o tamní romštině.
„Používá se tam romština, která je velmi blízká dialektu, kterým u nás hovoří takzvaní slovenští Romové, čili to porozumění tam bylo bezvadné.“
Małgorzata Mirga-Tas je v těchto dnech v Česku. Zítra povede v Muzeu romské kultury v Brně dílnu, ve které se děti budou učit vyrábět šperky.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.