Kvalitní vzdělání jen pro pár Čechů, aby vyrostla levná pracovní síla? Právě proto chce stát povinnou maturitu z matematiky, myslí si spoluvlastník gymnázia Ondřej Kania

1. červen 2018

Proč tolik maturantů propadlo a nezvládlo test z matiky? Je povinná maturita dobrým, nebo špatným krokem? Co by pomohlo? Odpovídá teprve 25letý spoluvlastník JK Education a Pražského humanitního gymnázia Ondřej Kania.

Skončily maturity, „v kapse“ je ale bohužel všichni nemají. Letos totiž z matematiky propadlo přes 20 % studentů, z češtiny pak přes 10 %. Ministerstvo školství ale stále trvá na povinné zkoušce z dospělosti z matiky, a to už od roku 2021. „Neúspěšnost je opravdu strašlivá. Zvlášť, když si uvědomíte, že propadli ti, co si maturitu z matematiky vybrali dobrovolně,“ myslí si Ondřej Kania.

Vypovídá to pak o jediném: výuka matematiky je špatná. Naštěstí ne všude. „Primárně to jsou totiž střední odborné školy (SOŠ) a učiliště. Pro exministry školství a další politiky je to periférie, o které se nemluví a kam ani nehodí peníze. Nějak přitom zapomínají, že nám tady vzniká nová sociální segregace.“

Na učnáky se podle hosta všichni dívají skrz prsty, jako něco méněcenného. „Přitom jim nejsou schopni pomoct, aby testy zvládli. Zaděláváme si tak na obrovský sociálně ekonomický problém,“ varuje Kania. Na učilištích končí „trojkaři“, které tak prý automaticky označíme za „hloupější“, a když pak propadnou u závěrečných zkoušek, chodili do školy zbytečně.

Strašák jménem matematika

Je matematika strašákem studentů? „Určitě ano, protože děti jsou, už od nějakého prvního ročníku střední školy, v permanentním, latentním stresu a strachu. Přičemž si ale vůbec nemyslím, že by střízlivá míra stresu nebyla zdravá. Tento strach to ale není.“

Ondřej Kania

Podle spolumajitele gymnázia je tady ještě mnohem důležitější problém. „Když se podíváte na vyjádření minulých ministrů, ředitelů Cermatu a taky průmyslníků, uvidíte, že podle nich by tady maturitu mělo mít jen minimum lidí. To znamená, že jsme v EU jediný národ, který je relativně svobodný, relativně bohatý a přitom chce, aby měl stále míň vzdělané občany.“ Proč, když se zároveň neustále volá po chybějících odbornících technických oborů?  

Kania v tom vidí úplně jinou motivaci než deklarovaný nedostatek odborníků. „Průmyslníci totiž chtějí, aby jim školy vytvářely levnou pracovní sílu. Česká republika by ale přece měla chtít, aby většina 14−15letých uměla perfektně cizí jazyky, aby dostali co nejslušnější vzdělání napříč celé populace. A to, jestli někdo pak bude dělat truhláře, se nerozhodovalo na základě známek z 9. třídy, ale podle toho, jestli tím truhlářem doopravdy chce být.“

SOŠ vyrábějí levnou pracovní sílu

S tím pak souvisí i další důvody, proč ministerstvo stále trvá na povinné maturitě z matematiky. „Volá se tady po tom, aby se nezakládala nová gymnázia, ale spíš odborné školy a učiliště. Na ně se pak dostanou právě ti, kteří mají pocit, že by maturitu z matiky nezvládli. Raději tak půjdou na SOŠ.“ Tento druh škol prý ale bude těžko produkovat budoucí studenty univerzit, spíš se takoví absolventi rychleji dostanou do pracovního procesu a firmy hravě získají i levnou pracovní sílu.

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu.

autoři: Jan Bumba , lup
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.