Když se rodič ve škole cítí vítán, snáz se s ním řeší i problematické situace, říká předsedkyně Unie rodičů
„Pokud rodiče rozumí tomu, co se ve škole, kam chodí jejich děti, děje, mohou snáze podpořit jak školu, tak dítě. Sladí se tím i očekávání a představy o tom, jak to ve škole má vypadat, nastaví se hranice pro všechny hráče. Prostředí je potom bezpečné pro děti i učitele. Pro děti je pak snazší přecházet ze školního do rodinného prostředí a naopak,“ říká v Reparátu předsedkyně Unie rodičů Angelika Gergelová.
„Rodiče nebo rodičovské spolky si musí ujasnit, s čím chtějí školu oslovit a co chtějí řešit. Čím větší mají rodiče paletu možností, jak se mohou do života školy zapojit, tím větší je jejich zájem. Setkáváme se i s tím, že kromě finanční, materiální nebo dobrovolnické pomoci vedou i volnočasové kroužky,“ říká šéfka Unie rodičů, organizace, která mapuje rodičovské iniciativy ve školách po celé České republice.
Hlavní hostka epizody: Angelika Gergelová, předsedkyně Unie rodičů
Editorka: Markéta Vozková
Reportážní část: Iva Vokurková
Sound design: Jaroslav Pokorný
„V Česku se ale stále významná část práce přenáší do rodin. Školám, které mají více dětí z nepodnětného prostředí se doporučuje nepřenášet odpovědnost na rodiče, ale nabízet podporu přímo ve škole. To, že přijdou do školy, je první krok k úspěchu. S rodiči pak komunikují speciální pedagogové a je dobré rodiny zvát a vysvětlovat jim, co děti ve škole dělají a proč je dobré, aby do školy chodily.“
Tripartity a zahrady jako bezpečný prostor pro pozitivní komunikaci
„Stále více škol se kloní k takzvaným tripartitám a přechází na ně místo třídních schůzek. Individuální vzdělávací pokrok dítěte tak neřeší rodiče na třídních schůzkách, kde se proberou spíš technické záležitosti, ale v rozhovoru dítě – učitel – rodič,“ vysvětluje Gergelová.
Neformální akce ve školních zahradách pomáhají vtáhnout rodiče do dění ve škole a navazovat vztahy. „Zahrada je skvělým místem, kde můžete zapojit všechny hráče. V souvislosti se zahradami mluvíme také o přesunu výuky ze školních lavic do veřejného prostoru.“
Poslechněte si celý Reparát v audiozáznamu.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor


Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.