Kam se školou? Třeba do Muzea romské kultury v Brně. V nabídce je řada zajímavých vzdělávacích programů
Lektorské a edukační oddělení Muzea romské kultury se snaží návštěvníkům nabídnout to nejzajímavější z historie a kultury. Mladší návštěvnické skupiny si mohou vybrat ze širokého spektra interaktivních vzdělávacích programů, které jsou určené jak školám, tak mimoškolním skupinám. Příspěvek připravila Adéla Petrová, slovo má vedoucí Lektorského a edukačního oddělení Muzea romské kultury Veronika Lucassen.
„Naším asi nejžádanějším programem je Příběh Romů, který je spojen se stálou expozicí a je uzpůsobený všem věkovým kategoriím, od prvního po druhý stupeň. Dále máme programy, které se věnují holokaustu Romů.”
„Další program má název V pasti stereotypů, kde se věnujeme různým stereotypním pohledů nejenom na Romy, ale třeba také na generaci dětí, která k nám zrovna přijde. Program Romarising představuje romské osobnosti a Jdeme dlouhou cestou se věnuje jazyku a literatuře. Tyto dva zmíněné ale většinou stojí trochu na okraji. Školy si hodně objednávají Příběh Romů, v rámci kterého se dozvědí historii, tradice, jazyk a o holokaustu Romů, nebo v Pasti stereotypů.”
Muzeum romské kultury nabízí v současné době i nový edukační program. Můžete nám ho přiblížit?
„My máme v našem týmu kolegu Miroslava Zubaje, který je Rom pocházející ze Slovenska. Jeho dědeček byl shodou okolností účastníkem odboje v rámci Slovenského národního povstání. Nás napadlo, že bychom to mohli zpracovat do eduačního programu, který by se zabýval nejenom účasti Romů v odboji, ale který by taky trochu řešil téma hrdina, hrdina v rodinách, hrdina v nás, hrdinové kolem nás. Kdo to vlastně jsou - jestli to vždycky musí být někdo, kdo bojuje a nebo jestli to nemůže být třeba žena, která vychovala pět dětí.”
„Miro zpracovává nejenom příběh svého dědy, ale věnuje se dalším dvěma příběhům. Snaží se zapojit interaktivní prvek, který je v našich programech dost důležitý. My nechceme být jenom ti, kteří frontálně studentům něco vypráví, ale vedeme je k tomu, aby na spoustu věcí přišli sami. Používáme badatelské metody, různé pomůcky, předměty z expozice, atd. Nejinak je tomu i v tomto případě. Žáci například napíší krátký novinový článek z pohledu dnešní žurnalistiky a druhá skupina se na něj podívá z pohledu cenzury.”
Existují nějaké další možnosti pro školy z různých regionů České republiky, jak se zapojit do vašich programů na dálku?
„Pro nás je ideální, když škola přijede k nám. Naše stálá expozice Příběh Romů je natolik působivá, že hned její první místnost velmi silně promlouvá k návštěvníkovi. Celá je obložená zrcadly. Nicméně, v době covidu jsme měli asi čtyři nebo pět programů online, a stále ta možnost využít je trvá. Ale jak už jsem říkala, nejsme tomu moc nakloněni. Školy mohou navštívit naše dva památníky - v Hodoníně u Kunštátu nebo v Letech u Písku. Doufáme, že se nám podaří vybudovat Centrum Romů a Sintů v Praze. Některé programy tak už v rámci projektu probíhaly.”
„Projekt byl teď pozastaven, ale myslím, že až se zase rozběhne, bude na mapě dost míst k mání, takže školy už nebudou muset žádat o online zapojení se do programů.”
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka