Jak to vidí (CESTOVATELSKÉ) ... ČESKO - 4.8.

4. srpen 2010

Středeční cestovatelské Jak to vidí nás zavedlo do všech koutů Česka, a to s kolegou Pavlem KUDRNOU. Po 24 hodinách, u pátečního pořadu až v pondělí, zde najdete needitované a neautorizované přepisy půlhodinových talkshow našich hostů. Tento pořad ZDE na také najdete ve zvukové podobě.(Pozn. Po dobu letních měsíců, tedy od července do srpna 2010, s pořadem cestujeme, a to do všech koutů naší Země. Pořady najdete s titulkem Jak to vidí ... (CESTOVATELSKÉ).)

--------------------
Dobré dopoledne vám dnes přeje Zuzana Burešová. Opět otevíráme naši cestovatelskou půlhodinku, ale dnes naše hranice nepřekročíme. V Česku je totiž spousta zajímavých míst, která stojí rozhodně za návštěvu. Nemusíme proto tak často kupovat drahé zájezdy nebo cestovat do exotických zemí. Ale opravdu stačí prolistovat některé průvodce nebo třeba kliknout na pár adres v Internetu. O zajímavostech Česka budu dnes mluvit s kolegou moderátorem Pavlem Kudrnou. Vítej ve studiu, Pavle.
Dobrý den.
--------------------
Kolikátým rokem ty už vysíláš se svým kolegou Jirkou Kokmotosem, Pepou Šmejkalem Výlety Českého rozhlasu 2 Praha?
Pavel KUDRNA, redaktor
Tak, my máme v letošním roce slavnou sedmičku. Doufám, že šťastnou sedmičku. Zaklepu, zatím to tak vypadá. Takže sedmým rokem. Netušili jsme na začátku, že vydržíme tak dlouho. Vypadalo to jako jednorázová sezónní záležitost a jsem nesmírně rád a zrovna jsem říkal nedávno, že kdyby teď Výlety skončily, že je to pořádný kus života, že nikdo to, co jsme poznali za těch 7 let nám nevezme zpátky. A já bych přál každému posluchači, aby zažil tu naši Českou republiku tak, jako my z mnoha úhlů pohledu. Je to nesmírně zajímavé a stále máme tady u nás co objevovat. Takže když někdo touží po exotické cizině, nechť touží, ale měl by se podívat i na mnohá místa tady u nás.
--------------------
Musíme říct, že tento pořad se tedy už vysílá sedmým rokem, ale vysílá se každý víkend. Je to tedy každá sobota. To znamená, že den předem odjíždíte na různá místa naší republiky. Ale Pavle, kdo v tom vašem týmu rozhoduje, kam se vypravíte, odkud budete vysílat?
Pavel KUDRNA, redaktor
Tak, je to tak trochu kolektivní práce s našimi posluchači, protože my samozřejmě máme určité typy. Já musím říct, že jsou to hodiny a hodiny prosezené u Internetu. Ať už u e-mailů, u návrhů našich posluchačů. Ale také vůbec u pořadatelů různých akcí, sledujeme, máme už takové různé servery, kde se hromadí jednotlivé typy. Hodně nám pomáhá vlastně i Česká centrála cestovního ruchu, s kterou konzultujeme mnohé věci. Takže vybíráme, s posluchači dolaďujeme a samozřejmě, že to vždycky chodí tak, že v jeden víkend je 5 akcí, úžasných, na kterých bychom chtěli být a v ten další víkend není nic. Takže to je vždycky veliký problém. No, a samozřejmě rádi bychom využili nabídek všech posluchačů, které jsou úžasné, ale ty nabídky musejí splňovat některé parametry, takže se nedají mnohé využít. No, a když si vezmeme 7 let, tak průměrně každý rok těch 40 až 50 akcí, no, a když nás navštíví na každé akce, řekněme, 5 až 10 tisíc, rekord byl i 50 tisíc, což byla Flora Olomouc a prošlo kolem nás tolik lidí, tak si troufnu říct, nebudu příliš nadsazovat ta čísla, že kolem našeho stanu prošlo, nebo se také zastavilo kolem 3 až 5 milionů lidí. Takže je to pořádné číslo a myslím, že za námi stojí kus práce. Jenom ten název je takový nešťastný. Tedy z toho našeho rozhlasového pohledu. Protože já jsem kolikrát slyšel, no jo, ty vaše Výlety. My si tady sedíme a vy si jedete na výlet. Ono, tohle říkala i moje partnerka třeba, tak jsem ji vzal s sebou asi na 2 akce, aby si to taky vyzkoušela. Musím říct, že od té doby to neříká. Protože to je v pátek se musí odjet, ten pátek je "takový pohodovější". Máme i čas se zastavit na nějaké památce, někdy se i vykoupeme. Ale za prvé je to dohadování nebo už spíš dolaďování s těmi organizátory, natáčíme třeba pořad U plotny, Česká nej, Prstem po mapě, čili je to takový natáčecí den. A přípravný den. Protože ten druhý den, kromě těch klasických výletů jsou také vstupy do vysílání, v Dobrém jitru, v Dopoledni, teď s panem šéfredaktorem, respektive on uvažuje a já s tím nadšeně souhlasím, že by se dokonce dělaly z našich Výletů hodinové přenosy. Vždycky z té které akce. Což si myslím, že by bylo nesmírně zajímavé. Že by posluchači, kteří nemohou na ten výlet, že by měli možnost poznat tu akci a vlastně i ten region z mnoha pohledů. A ono z té naší strany pak ten den, ten vlastní den výletu to není, že máme výlet. Že se podíváme a užijeme si. To vstanete v 6, v 7 hodin nejpozději, nasnídáte, vyrazíte na to místo, tam si hodinu chystáte expozice, postavit stan, udělat všechno kolem, naaranžovat, připravit techniku, ono to tu hodinu, no, takovou tou, tím vlídným tempem, aby to nebyl zase fofr hned na začátku, tak tu hodinu to zabere. No, a pak tam stojíte od začátku akce, od té osmé, deváté hodiny až do té sedmnácté, osmnácté hodiny a chodí jeden posluchač za druhým a ptá se, no, a samozřejmě, že na těch výletech jak chodí posluchači, tak slyšíme mnohé návrhy, kam bychom měli jet a děláme si různé poznámky a soutěží se. A je tam celodenní program, takže jsme rádi, že si odběhneme na oběd. Někdo nám ten stan chvíli z našich třeba kolegů, kteří jedou s námi, pohlídají. No, a večer v 6, v 7 sbalíme, pak jedeme třeba 3 hodiny zpátky, no, a pak jsem rád, že je neděle. Takže ono, ono zní to hezky Výlety, ale není to tak úplně pohodové.
--------------------
Pro posluchače jsou to tedy Výlety s Českým rozhlasem 2 Praha, pro vás jsou to pracovní výlety. Ještě než si pustíme první písničku od Marty Kubišové, ještě na závěr by mě zajímal přece jenom takový malý pohled do statistiky, máš někde napsáno, kolik míst v naší republice už jste navštívili?
Pavel KUDRNA, redaktor
Já to mám naprosto přesně. Musel bych to teď sečíst, mám dokonce přesně i kilometry, jsou to statisíce kilometrů, které jsme ujeli. Vedu přesnou statistiku, evidenci, finance, protože musím hlídat, kolik která akce stojí. A když pak se dívám na ten výdělek, tak si říkám, když to člověk rozpočítá na ty hodiny u Internetu, webové stránky, plánování, telefonování, cestování, tak člověk si sice vydělá, ale musí to být hlavně koníček a záliba. A já jsem stejně nesmírně rád, já mám pocit, že nikde jinde nepotká člověk tolik zajímavých lidí jako právě na těch výletech. A jak jsme lidi různí, nebo lidé různé, jak říkal klasik, tak takoví k nám chodí také k tomu stanu a mnohdy se velmi pobavíme, potěší nás samozřejmě, když nás někdo přijde pochválit, zeptat se. Samozřejmě, že za celý rozhlas pak odneseme jakoukoliv negaci, takže my to tam samozřejmě máme z první ruky. A musím říct, že nás vždycky nejvíc pobaví děti. Že na jedné akci přišel třeba malý kluk, vyhlédl si nás a říká. "Já si tady u vás něco schovám." A teď vyndal z kapsy různé drobnosti, které někde získal, vyhrál už na té akci. Pak si večer pro to přišel, tak jsme ho vybavili ještě nějakými CD pohádkovými a jednou, já strašně lituju, že nemohu říct do vysílání sprosté slovo, protože jak nás děti dovedou překvapit. Byla akce nějakých nevím kolik let jednoho města a tam byl takový průvod maškar a šel kolem malých chlapec, když skončil ten průvod a byl převlečený za mnicha. Já tipuju takových 7, 8 let, víc ne. A jak šel, tak já říkám, kam kráčíš mnichu. On se tak suše otočil a říká: "Do pr ..." A teď takovou tou jadrnou češtinou tam vypálil to slovo, až nám spadla čelist. Takže už teď děti takto netrápíme.
--------------------
No, a na jaké, na jaká místa v České republice se rád Pavel Kudrna vrací, tak o tom budeme ve vysílání Českého rozhlasu 2 Praha mluvit už za chvíli.
S Českým rozhlasem 2 Praha dnes cestujeme po naší, po České republice. I když tak úplně nemám pravdu. Protože Pavel Kudrna, který každý týden se svým týmem vyráží na Výlety Českého rozhlasu 2 Praha překročil naše hranice. A vy jste se vlastně vypravili i na Slovensko. Proč tě láká právě Slovensko?
--------------------
My jsme se Slovenskem začali spolupracovat vlastně už v nedávné, no, v nedávné, to už musím říct už v dávné době s Českou centrálou turistického ruchu, nebo cestovního ruchu, se slovenskou, která je vlastně obdobou toho našeho Czech Tourismu. Tak my jsme dokonce jednou i se stanem byli, byla to hudební záležitost, Trenčín Bažant pohoda, velká hudební akce. Ta byla úžasná. Takže tam jsme s tím naším stanem taky byli a trošku jsme nás propagovali i za hranicemi. Takže tam jsme tak trochu chytli slinu. A najednou, protože já mám rád lázně, já miluju lázně, já kdybych teď měl jet k moři nebo do lázní, tak si vyberu právě ty lázně. A musím říct, že se považuju za šviháka lázeňského, protože já už mám ty naše zcestovalé a na mnohých skutečně už jsem byl. A tam, kde jsem nebyl, jsem alespoň natáčel. Takže vím, jak vypadají a myslím, že stojí za to je trochu projet. Ale zamiloval jsem se do těch slovenských pramenů, do těch termálních pramenů, které jsou zejména pod Tatrami. A my jsme už vlastně třikrát měli Slovenský den na Praze, dvakrát v průběhu dne, jednou na státní svátek, na 28. října celé Dobré jitro a natáčeli jsme na Slovensku. A já jsem právě tady poznal řadu slovenských aquaparků, rekreačních zařízení a lázní. A já tedy, kdybych mohl posluchačům skutečně doporučit, chce to udělat si čas a například to místo pod Tatrami, pod Vysokými, Nízkými Tatrami si projet. Celý ten Liptov a kolem všechny ty kraje a stojí to opravdu za to. Ony ty Slováci mají jednu velikou výhodu, kterou naši provozovatelé lázní a aquaparků jenom tiše mnohdy velmi nahlas závidí. Mají totiž prameny, mají totiž termální vodu. A ta termální voda se v těch Tatrách vyskytuje prý téměř všude. Jenomže dostat se k té vodě je trošku problém a je to finančně velmi drahé. Takže když si někdo chce udělat, a ty slovenské zákony to umožňují, třeba aquapark, tak musí mít vrt. Jenže musí vrtat do hloubky 2 kilometrů a ten vrt přijde na milion eur. Čili je to neuvěřitelně drahá záležitost. A nemá záruku, že se zrovna trefí samozřejmě, čili to je takové buď a nebo. Ale když se trefí, tak musí dbát na to, aby všechna ta stávající zařízení nepřišla o vodu. A tenhle problém řešili vlastně i u nás, například v Karlových Varech, kdy se v mostecké, v mosteckých dolech odkryla nějaká sloj, tak najednou tam začala unikat ta voda. A klesl tlak těch slavných karlovarských zřídel. Čili tam se to zase těžce zaváželo, muselo se to betonovat a tak dále. A tohle Slováci velmi bedlivě hlídají. Ale podle práva si tam může aquapark založit každý. A oni se také o to mnozí provozovatelé pokoušeli. Vznikla tam řada privátních aquaparků. Teď si troufnu říct bohužel se zahraniční účastí. Protože ti zahraniční majitelé mají o slovenské a vlastně i té evropské nebo středoevropské povaze trošku jinou představu. Tam je takové množství aquaparků jako je třeba Bešeňová, Thermal park Bešeňová. Nově Aquacity v Popradu. Je tam Tatralandia a všechny ty aquaparky se svým charakterem liší. Takže starším posluchačům bych třeba doporučil Thermal park Bešeňová, kde jsou klidové zóny, kde je voda z toho vrtu dvoukilometrového tady se čerpá voda 60 stupňů Celsia a ta voda se chladí. Takže když si představíš, že třeba tady vlastně vodu ochladíš přirozenou cestou, samozřejmě, takže u nás aquaparky všechno pracně za obrovské peníze ohřívají. Takže zatímco na Slovensku většina minimálně slušně přežívá těch aquaparků, tak u nás bohužel řada z nich živoří. I těch největších s velkými ztrátami. A třeba v tom Popradu díky té termální vodě vyhřívají parkoviště, takže v zimě přijedeš, tam bez sněhu parkoviště, naprosto v pohodě zaparkuješ. Ale zase se tady právě ukazují prvky toho zahraničního kapitálu. A když už jsem se zmínil o té Bešeňové, tak tu Bešeňovou vlastní gruzínský majitel. A ten má představu, že pro Slováka, případně Čecha, Němce, Poláka je nejlepší gruzínská strava. Takže tam je, když přijdeš na snídani, na večeři, zatím řada gruzínských prvků jako baklažány s nějakou ořechovou nádivkou a tak dále. Tak teď všichni jsou nešťastní, ti ředitelé a manažeři z toho, co on chce. Že prostě restaurace bude v gruzínském stylu a že budou obsluhovat gruzínsky, to znamená, že si nebudeš vybírat, že prostě pojede s tím vozejkem a, jak se říká, co mu na vozíku leží, tak to ti bude sedět na stole. Takže když si představíš jednorázovou ochutnávku, skvěle. Jenže když tam budeš týden, 14 dnů a budou do tebe prát tu gruzínskou stravu, tak nevím, jak to samozřejmě našinec vstřebá. Čili tohle, si myslím, že jsou takové negativní prvky. Ale zase pak se ještě ukazuje další věc, při těch cestách jsme i na Slovensku projeli řadu lázní, jako trenčianské, tam ten region s těmi lázněmi, já teď nebudu jmenovat, myslím, že za zmínku stojí dvoje lázně, a to jsou Rajecké Teplice. To je takové krásné pozlátko. Zase tam je arabský kapitál a ono se to zase projevuje v tom, že jsou tam všechny ty prvky, zlato, mramor, chrom, nerez a tak dále. A Turčanské Teplice, které leží v podstatě nedaleko, tak ty mě ochromily dvojím způsobem. Když člověk přijede do města, tak teď, nechť se místní neurazí, tak to je takové umolousané, bez asfaltek, štěrkové cesty na mnohých místech. A najednou překročíš ty dveře těch lázní, a to je úplně jiný svět. Najednou tady je západní svět, nádherně všechno uděláno, všechno funguje. Skutečně pod tím managementem tak, jak by mělo. Takže to je takový kontrast. Čili ty pojedeš do lázní, v těch lázních pobydeš nějakou dobu, ale za hranice těch lázní se moc nevydáš. A těch věcí přímo ve městě moc nepoznáš.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
Teď jsme byli tedy chvíli na Slovensku, ale pojďme zpátky do Čech. Protože máš projeté i české lázně. A můžu si tipnout, že pro tebe ty nejpříjemnější, kam opravdu rád jezdíš, je to Třeboň?
--------------------
Je to určitě Třeboň. Oblíbili jsme si také Anenské slatinné lázně v Bělohradě. Já musím říct, že mám lázně rád takové, kde mám všechno pod jednou střechou, že vezmu župan a jdu jenom někam do provozu. Nejhorší jsou lázně, kde bydlíš v jedné budově a musíš v mrazech přecházet do druhé. Čili určitě ano, já myslím, že jsi se trefila, to je klasika, tak slatina, jak se říká, válet se v bahně, to je rozhodně skvělé.
Zuzana BUREŠOVÁ, moderátorka
Teď jsme prokázali, jak se známe spolu dlouho, možná už přes 20 let. Naším hostem, i když vlastně hostem, jako doma se tu určitě cítí moderátor Pavel Kudrna, se kterým cestujeme po naší republice. No, a budeme taky ochutnávat. Ale necháme si malou pauzu. Teď písnička Petra Kotvalda a potom budeme mluvit o krajových specialitách.
--------------------
Zaměnila jsem interprety, to samozřejmě nebyl Petr Kotvald, ale vynikající Petr Muk. Posloucháte vysílání Českého rozhlasu 2 Praha, cestujeme s moderátorem Pavlem Kudrnou. Už jsme toho navštívili hodně a už je čas, abychom také něco ochutnali. Když jste na těch výletech v těch městech, přijde někdo třeba, nějaký posluchač a přinese třeba upečený štrůdl nebo nějakou místní specialitu?
Pavel KUDRNA, redaktor
Ty mě znáš. Já vím, že se neptáš jen tak. Je to tak. Přicházejí posluchači a přinesou nám buchty a přinesou nám víno a my jsme jim za to nesmírně vděčni, protože my jsme jedlíci a ochutnáváme, poznáváme různá jídla i na tom Slovensku jsme ochutnávali. My jsme hodně vysílali i o regionálních specialitách a já zase znovu poděkuju České centrále cestovního ruchu za to, že propaguje ta naše regionální jídla. Byla velká soutěž Czech food cup. Mně tady vadí třeba ten cizí název. V podstatě regionální jídla mezi sebou soutěžila. Jenže jedna věc je tahle teorie, pak přijedeš na nějaká místa a tam marně třeba tu regionální kuchyni hledáš. To mě velmi mrzí. To na tom Slovensku třeba najdeš halušky, na Valašsku najdeš frgály, halušky, nějaké ty speciality. Ale když přijedeš tady přímo v Čechách, ve středních, v západních, tak tady ty regionální speciality příliš nejsou. To jsou ty klasiky, ty, ta různá masa obalovaná smažená a tak podobně. A přitom člověk by rád poznával pochopitelně. Jenže někdy zase setkání se zahraniční kuchyní a zvyklostmi, to je taky dobrodružství. Takže my víme, že Řekové, to tady bude vyprávět kolega Jiří Kokmotos, když dojedí, tak se sbalí ubrus a všechno se vyhodí v podstatě. Pro mě byl velikým šokem třeba pobyt, když jsme se bavili o lázních, v Teplicích v Čechách. Tam je arabská klientela. On je to problém, protože ty lázně mají drahý provoz, potřebují cizince, no, a Arabové mají peníze. Jenže asi ne každý vydýchá arabské zvyky, takže ono samozřejmě, když pak potkáš v těch černých oblecích ty dámy a nevím, jak se koupou potom, to netuším, ale vadí mi třeba, že v kuchyni, v jídelně, že prostě ty zvyky mají svoje a my na to nejsme zvyklí. Takže když prostě číšník nejde, nepřinese colu, tak se zvedne a jde si mu za pult, byl jsem svědkem několikrát, prostě to pití vzít. A toleruje se to. Asi by se to, já teď ani nevím, jestli mělo tolerovat nebo nemělo. Čili nedokážu si v tomhletom udělat názor. Takže poznáváme kuchyni, poznáváme zvyky a musím říct, že miluju třeba valašskou kuchyni hodně.
--------------------
My mluvíme o tom, jak ve Výletech Českého rozhlasu 2 Praha propagujete tedy ta místa, památky, propagujete krajová jídla. Ale měli bychom také říct to, že naši posluchači mají úžasnou možnost třeba přespat na Karlštejně.
Pavel KUDRNA, redaktor
Mají, mají. A za to jsem zase vděčný Národnímu památkovému ústavu, že s námi šel do těch výletů, protože ty naše památky stojí za propagaci, to bychom se zase u toho mohli dlouho zdržet. Jinak já se omlouvám posluchačům, že takhle cestujeme, skáčeme, ale těžko ode mě můžou chtít, abychom mluvili jen o jednom místě, když Výlety jsou po celé republice. Dali jsme možnost zapojit se do soutěže, Národní památkový ústav nám vyšel vstříc. No, a když se zastaví u těch našich výletů a podrobnosti si přečtou na webu praha.rozhlas.cz, anebo www.rozhlas.cz/vylety, tak se mohou účastnit soutěže. Docela jednoduše vyplní anketku, kterou památku mají rádi, odevzdají nám to nebo pošlou. No, a jsou 3 ceny, jsou 3 pobyty na zámcích a hradech, takovou hlavní cenou je Noc na Karlštejně pro 2 osoby. Já myslím, že to je neuvěřitelně romantické.
--------------------
Tak jsme docela hezky skončili romanticky. Tak jsem ráda. Ale možná bychom si měli říct příští týden, kam pojedete?
Pavel KUDRNA, redaktor
Tak, my pojedeme teď na Konopiště. To je extra akce, na kterou se těšíme, protože tam jsou slavnosti Františka Ferdinanda D'Este s ovocnými knedlíky. No, tak to je na nás jak dělané. A hned týden potom budeme v Telči, nádherné město.
--------------------
Ovocné knedlíky navíc se budou podávat pro návštěvníky zdarma. Už jsme to v našem vysílání anoncovali.
Pavel KUDRNA, redaktor
Budou soutěže, já vždycky mám chuť se přihlásit a po 4 knedlících to vzdát, jako že jsem už to vzdal, no.
--------------------
Naším hostem, naším průvodcem po České republice dnes byl Pavel Kudrna. Budeme se příště těšit na Výletech Českého rozhlasu 2 Praha. Děkuji ti za návštěvu, měj se hezky.
Pavel KUDRNA, redaktor
Já děkuju, že jsi udělala Výletům čas.
Na slyšenou.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON Media, s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.