Jak se točily Vlny? Poslechněte si seriál ze zákulisí natáčení filmu Jiřího Mádla

„Velice barevná spolupráce.“ Rozhlasový orchestr doprovází Vlny podle not autora soundtracku Úsvitu

Už prvního července se na festivalu v Karlových Varech představí snímek Vlny herce a režiséra Jiřího Mádla o reportérech československého rozhlasu v bouřlivém roce 1968. Atmosféru filmu dodává klasická hudba v moderním podání, nahraná také Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu.

Rozhlasové symfoniky přivítala ve velkém prosvětleném studiu S1 dirigentka Michaela Růžičková s úsměvem. „Autorem hudby je britský skladatel Simon Goff, který sedí tady s námi v režii. Je to moje osobní první spolupráce s ním, ale ta muzika je zatím velice krásná, barevná a kreativní,“ popisuje dirigentka.

Čtěte také

Jakou barvou by zachytila pocity ze vznikajícího díla? „Je to taková tmavě modrá barva, do zelena. Krásně barevná muzika, spíš modernější, minimalistická,“ líčí Růžičková.

Už tak dobře naladěný orchestr ale potřebuje naladit ještě své nástroje. Dirigentka pak po krátké výměně se zvukovou režii rázně švihne hubenou taktovkou, která připomíná dlouhé párátko, a spustí nahrávání.

A pak ještě jednou.

A ještě jednou, dokud není záznam podle představ autora.

V zákulisí

„Filmová muzika je většinou kombinací klasické symfonické akustické hudby a elektroniky. Všechny elektronické elementy jsou přednahrané, hrajeme tzv. na klik: celé to má grid, do kterého se vpravujeme. Takže rytmus nám sedí a pak prostě hledáme správný zvuk, který si pan skladatel přeje,“ vysvětluje dirigentka.

Čtěte také

Pak dostáváme pokyn z režie. „Mimochodem, za mou dvanáctiletou kariéru studiového dirigenta je to první žena orchestrátorka, kterou jsem potkala. Je to absurdní a úžasné, v roce 2024,“ směje se.

Hned přes chodbu jsou dveře, které vedou do zvukové režie. Ta je v patře s výhledem na celé studio. Tam, u velkého mixážního pultu, sedí autor hudby Simon Goff.

Neustále se obrací na kolečkové židli k notovému zápisu a obyčejnou tužkou si zaškrtává odehrané části. Chvílemi si ťuká rukou do stolu – většinou, když je s výkonem orchestru spokojený.

V minulých letech Simon Goff jako skladatel spolupracoval třeba na dobovém seriálu The Gold, v překladu Zlato, který produkovala společnost BBC. Na tuzemské scéně se zapsal soundtrackem k filmu Úsvit.

autoři: Martin Hrnčíř , jkh
Spustit audio

Související