Hodáč: Automobilky už v EU nemají vliv jako dřív. Proti regulacím měly víc bojovat
Automobilový průmysl v Evropě se potýká s problémy. Prodeje evropských automobilek padají, mimo jiné kvůli silné čínské konkurenci. Bývalý šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodáč vidí příčiny částečně v přísné legislativě Evropské unie na snižování emisí. „Regulační rámec byl nastaven špatně a možná, že automobilky měly víc bojovat. Neuvědomovaly si, že to prostě nesplní,“ říká. Evropské podniky podle něj také technologicky zaspaly.
Ivan Hodáč připomíná, že podle Draghiho zprávy o konkurenceschopnosti Evropské unie jsou čínské elektromobily technologicky daleko před těmi evropskými, a to zhruba o jednu generaci.
„V Číně trvá přibližně jeden a půl roku vyvinout nový model auta. V Evropě to trvá přibližně tři roky. Pracovní síla je v Číně asi o 40 procent lacinější a výroba aut tam stojí asi o 30 procent méně,“ vyjmenovává znalec zákulisí evropského automobilového průmyslu.
Cla jako bumerang?
Evropská unie v říjnu uvalila dodatečná cla na dovoz čínských elektromobilů. Evropská komise totiž dospěla k závěru, že Čína narušuje férové konkurenční prostředí tím, že své automobilky nadměrně subvencuje. Podle Ivana Hodáče ovšem cla nic nevyřeší.
„Může to dopadnout na evropské automobilky. Čína může uvalit cla na větší vozy, které jsou dovážené z Evropy do Číny, což by bylo velice nepříjemné,“ myslí si a dodává, že případná obchodní válka mezi Pekingem a Bruselem není v zájmu Evropské unie ani evropských automobilek.
Jeden z nejvlivnějších Čechů v Bruselu se také staví proti plánům na ukončení prodeje nových aut se spalovacím motorem do roku 2035. A skepticky vidí i nařízení o přísnějších emisních limitech, které má začít platit příští rok. „Možná, že automobilky už nemají takový vliv na to, co se děje v Bruselu a co přichází z Evropské komise, jako dřív,“ konstatuje Ivan Hodáč.
Jak je možné, že některé automobilky jsou na přísnější emisní limity připravené a jiné ne? Nebudou případné změny dlouho známé legislativy neférové vůči podnikům, které se poctivě připravovaly a investovaly do své budoucnosti? Poslechněte si nejnovější Bruselské chlebíčky.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
V Indii se zřítilo letadlo mířící do Londýna. Na palubě bylo 242 lidí mnoha národností, přežili dva lidé
-
Česko-slovenské vztahy napraví až nová vláda, věří SPD. Vše funguje, jak jsme byli zvyklí, tvrdí ODS
-
V sobotu se začne stavět tramvajová trať u Národního muzea. Způsobí to omezení dopravy
-
Bývalý vyšetřovatel: Kauza bitcoinů bude v učebnicích kriminalistiky. Policie mohla techniku vydat záměrně