Hodáč: Automobilky už v EU nemají vliv jako dřív. Proti regulacím měly víc bojovat
Automobilový průmysl v Evropě se potýká s problémy. Prodeje evropských automobilek padají, mimo jiné kvůli silné čínské konkurenci. Bývalý šéf Asociace evropských výrobců automobilů Ivan Hodáč vidí příčiny částečně v přísné legislativě Evropské unie na snižování emisí. „Regulační rámec byl nastaven špatně a možná, že automobilky měly víc bojovat. Neuvědomovaly si, že to prostě nesplní,“ říká. Evropské podniky podle něj také technologicky zaspaly.
Ivan Hodáč připomíná, že podle Draghiho zprávy o konkurenceschopnosti Evropské unie jsou čínské elektromobily technologicky daleko před těmi evropskými, a to zhruba o jednu generaci.
„V Číně trvá přibližně jeden a půl roku vyvinout nový model auta. V Evropě to trvá přibližně tři roky. Pracovní síla je v Číně asi o 40 procent lacinější a výroba aut tam stojí asi o 30 procent méně,“ vyjmenovává znalec zákulisí evropského automobilového průmyslu.
Cla jako bumerang?
Evropská unie v říjnu uvalila dodatečná cla na dovoz čínských elektromobilů. Evropská komise totiž dospěla k závěru, že Čína narušuje férové konkurenční prostředí tím, že své automobilky nadměrně subvencuje. Podle Ivana Hodáče ovšem cla nic nevyřeší.
„Může to dopadnout na evropské automobilky. Čína může uvalit cla na větší vozy, které jsou dovážené z Evropy do Číny, což by bylo velice nepříjemné,“ myslí si a dodává, že případná obchodní válka mezi Pekingem a Bruselem není v zájmu Evropské unie ani evropských automobilek.
Jeden z nejvlivnějších Čechů v Bruselu se také staví proti plánům na ukončení prodeje nových aut se spalovacím motorem do roku 2035. A skepticky vidí i nařízení o přísnějších emisních limitech, které má začít platit příští rok. „Možná, že automobilky už nemají takový vliv na to, co se děje v Bruselu a co přichází z Evropské komise, jako dřív,“ konstatuje Ivan Hodáč.
Jak je možné, že některé automobilky jsou na přísnější emisní limity připravené a jiné ne? Nebudou případné změny dlouho známé legislativy neférové vůči podnikům, které se poctivě připravovaly a investovaly do své budoucnosti? Poslechněte si nejnovější Bruselské chlebíčky.
Související
-
Plány Evropské komise byly moc ambiciózní. Bezemisní mobilita není do roku 2035 reálná, říká Jahn
Byly představy automobilek o přechodu k elektromobilům příliš optimistické? „Současné plány budou muset být přehodnoceny,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto.
-
Zákaz spalovacích motorů není problém, výrobce víc ohrožuje EURO 7, varuje bývalý manažer Škodovky
Má to být poslední evropská emisní norma, podle které se bude vyrábět i po roce 2035. Návrh standardu EURO 7 ale budí emoce a automobilky varují před zdražováním.
-
Kupka: S dotacemi se elektromobily nezlevní. Stát by měl investovat spíš do nabíjecí infrastruktury
„Nesmí se stát, aby dopravní dobíjecí infrastruktura limitovala možnosti motoristů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
Zmizelá osada
Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.