„Dřina mě naplňuje.“ Míla Fürstová o Coldplay, brexitu a setkání s královnou

22. listopad 2018
Rozhovor VR a MM

„To, že se můžu živit uměním, je pro mě veliká pocta. Při cestě k vám do studia se mi vybavila dvacet let stará vzpomínka, jak chodím po nábřeží a pláču. Tenkrát mi na Vysoké škole uměleckoprůmyslové řekli, že nejsem dost dobrá,“ říká dnes už světově uznávaná česká umělkyně Míla Fürstová. Do Prahy přijela z Anglie jen na skok. Představit svým známým připravovaný dokument o její spolupráci se slavnou kapelou Coldplay a také uvést svou novou výstavu v pražské Galerii Miro. 

Svou cestu k úspěchu popisuje jako snahu dostat se na vrchol hory. V Čechách z ní prý spadla kvůli nepřijetí na uměleckou vysokou školu. „Rozhodla jsem se, že tímto směrem už nepůjdu. Nevěřila jsem si. Měla jsem pocit, že nejsem dost dobrá. Rozhodla jsem se, že vylezu na jinou horu. Ta cesta začínala tak, že jsem se jen dívala pod nohy, šla jsem krok po kroku, jen jsem pracovala a pracovala. Mám pocit, že ta dřina je to nejpodstatnější. Věřím, že mám nějaký dar, ale bez té dřiny by to nikam nevedlo. Když chce být člověk v něčem dobrý, tak musí zkrátka dřít,“ vysvětluje pokorně Míla Fürstová a dodává: „Z pohledu ostatních dřu od rána do večera, ale zároveň je ta dřina pro mě zábava. Naplňuje mě.“

Byl ve vás ten umělecký talent už od dětství?

Od šesti let jsem v Hradci Králové chodila každý týden na lidovou školu umění a hrozně mě to bavilo. Do dnešního dne vidím tuto příležitost jako jednu z nejdůležitějších. Manžel je často překvapen, jak vůbec neváhám nad otázkou, zda jsem či nejsem umělec. U mě to začalo opravdu brzy. Přátelé i rodina mi odmala říkali: „Miluško, ty tak krásně kreslíš. Ty budeš jednou akademická malířka.“ Tím jsem nabyla potřebné sebevědomí. Pro malé dítě je to strašně důležité. Od té doby jsem si byla jistá, že umění je ta má cesta. Protože mi to říkali lidé, kterých si vážím.

Coldplay - Ghost Stories

Řešili s vámi finální podobu obalu alba Ghost Stories i členové kapely Coldplay?

Třeba zpěvák Chris Martin o to jevil veliký zájem. Největší podíl na tom ale má bývalý manažer, dlouholetý kamarád a teď současný umělecký ředitel kapely Phil Harvey. On mě kontaktoval a já zjistila, že právě on a jeho žena už dlouho sbírají mé věci. Já totiž často nevím, kdo ty mé obrazy má. On tedy mé práci věřil. Představil mě Chrisi (Martinovi – pozn. red.) v jejich nahrávacím studiu. Ze začátku to šlo ovšem hodně špatně. V té době jsem nebrala žádné zakázky. Ale právě Phil Harvey byl zřejmě od začátku přesvědčen, že chce udělat grafiku ode mě. Po pár týdnech zaplnil celé nahrávací studio Coldplay mými pracemi. Udělal z něho takový „labyrint Míly“. Celá spolupráce byla ale super demokratická. Oni hvězdy a já děvče z Pelhřimova. Byla tam obrovská pokora. Chris si uvědomil, že když se jim budu chtít já jakkoliv zavděčit, tak to zkrátka nebude od srdce. Našel tak jedno mé dílo, ke kterému ho to hodně táhlo. Jmenovalo se Modrý anděl 3. Zaujala ho ta křídla. To mi ukázal a řekl jen: „Jdi a dělej si, co chceš.“ Dal mi nakonec naprostou volnost. Ale té svobodě předcházelo to, že jsme se dlouho poznávali.

Co se změnilo od toho momentu, kdy lidé zjistili, že stojíte za obalem kapely Coldplay?

Já jsem byla člověk, který neměl vůbec žádnou zkušenost s celebritami. Abych řekla pravdu, neznala jsem vůbec měřítko toho, jak jsou obdivováni. Coldplay jsou v podstatě novodobí Beatles. Změnilo se toho hodně. Já jsem s nimi pracovala v tajnosti, ale když to album vyšlo, tak mi volali novináři z celého světa. A i z Čech, samozřejmě. Já jsem se navíc do té doby nesnažila v ČR vystavovat. Nevěděla jsem jak, neměla jsem tady sebevědomí. Najednou mi volají české noviny a ve mně se opět probudil strach. Zpočátku jsem vůbec nevěděla, co jim mám říkat. Nakonec to bylo hezké, média mě svým způsobem obejmula. Bylo to pěkné.

Jak prožívala Míla Fürstová setkání s královnou? Jak si užívala roli pedagoga na prestižní anglické dívčí škole? Jaký má názor na brexit? Měla nabídky na vytvoření obalu alba i od jiných kapel než jen od Coldplay? Jak vzpomíná na spolupráci s Mirem Žbirkou? Proč si pro svou kariérní dráhu vybrala starou techniku leptu? O čem je její aktuální výstava v Praze? Proč si myslí, že je stavebním kamenem kapely Coldplay humor? Poslechněte si celý rozhovor.

 

autor: Martin Minha
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.