Dobrý fotožurnalista přichází s příběhy, které mohou zlepšovat situaci, myslí si profesor žurnalistiky
David Campbell je spisovatel, profesor a producent a také ředitel pro osvětu nadace World Press Photo v Amsterdamu. O žurnalistice a multimédiích přednáší po celém světě. Jak vnímá současnost a budoucnost fotožurnalistiky nebo takzvané zahlcení obrazem?
Čtěte také
Australský profesor má za sebou zkušenosti z mnoha sfér: studoval politiku, geografii a média, vyučoval na univerzitě, pracoval v parlamentu i v senátu. Zajímá ho politická komunikace a dlouhodobě se zabývá fotožurnalistikou. „Zajímá mě, jak dokáže reprezentovat různé lidi a různá místa,“ vysvětluje.
Role profesionální žurnalistiky se v současné době mění. „Fotožurnalistika žije, spousta talentovaných lidí má nejlepší úmysl vyprávět příběhy, ale je potřeba zdůraznit žurnalistickou část. Profesionální fotožurnalistika musí být investigativní, přinášet něco důležitého.“ K tomu by měl dobrý novinář využít všech dostupných kanálů.
Žijeme v době propagandy, nepřesných a nekvalitních zpráv, některé politické a sociální síly se snaží narušit rozum, důkazy a faktivnost: „My všichni jako občané i jako profesionální žurnalisté tomu musíme umět čelit. Přicházet s něčím, co je jasné a přinášet příběhy, které mohou zlepšit situaci.“ To znamená usilovat o autenticitu, přesnost a doložitelnost.
Čtěte také
Sám v podobném duchu pracoval například na projektu Home (Domov): „Chtěl jsem vyprávět příběhy z prostředí severovýchodní Anglie. S fotografem Peterem Fryerem jsme se zaměřili na multikulturní komunitu, on fotil a já dělal rozhovory.“ Díky tomu přinesli vhled do světa lidí z různých zemí: „Lidé netušili, jak ta komunita vypadá a díky projektu získali novou perspektivu,“ vysvětluje záměr.
Fotograf je ten, kdo vypráví příběh
Často se dnes mluví o informačním zahlcení. Nebojí se, že v takovém množství obrazů, které denně vidíme okolo sebe a na internetu, se i to důležité ztratí? „Rozdíl mezi majitelem fotoaparátu a fotografem je schopnost vyprávět příběh. Že počet profesionálních fotografů roste, je dobrá věc. Ukazuje hlad lidí po fotografiích.“
Všudypřítomnost chytrých telefonů zase podle něj usnadňuje informovanost: „Žurnalisté dnes nemusí nutně být ve chvíli nějaké události na místě, vždy je někdo poblíž. Oni se pak mohou zaměřit na investigativnější rozměr své práce.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka
Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.