„Chtěl jsem dělat skvělý zvuk,“ říká Jakub Patkaň, který založil na pražském Žižkově vlastní nahrávací studio
Jakub Patkaň hraje na klavír a kytaru, skládá a aranžuje hudbu nejen kapele BMA, jejíž je členem, ale i dalším romským kapelám.
„Připravuju mix tape na koncert, který mám se svou kapelou. Připravuju podklady, vystřihávám refrény,“ říká zvukař a hudebník Jakub Patkaň, které ho jsme zastihli v jeho nahrávacím studiu Madara. Prozradil také, jak se ke zvukařině dostal.
„Nechtěl jsem za to platit, ani s tím otravovat jiné lidi. Nakoupil jsem začátečnické vybavení, mikrofon a podobně. A začal jsem se to učit. Bez různých návodů, čistě jen uši – poslechem. Chtěl jsem dělat skvělý zvuk. A to byl ten můj milník, to, že to chci dělat dobře. A proto jsem si pak udělal i nahrávací studio. Jmenuje se Madara Records. Múza k nám přichází vždycky večer. A v paneláku hrát nebo nahrávat, to večer nejde. To bylo prvním nakopnutím k tomu vytvořit studio. Je to studio celé naší kapely. Nemám problém nahrávat rock, ani pop. Jsem otevřený všemu.“
Začátky byly opravdu těžké. Pomohlo mu, že sám od dětství hraje na klavír a kytaru a má vynikající hudební sluch.
„Je to složité. Člověk se pořád učí. Bez hudebního sluchu se to nedá zvládnout. Zvukaři jsou vždycky nějakým způsobem hudebníci. A samozřejmě, tím, jak to děláte, je to celé trochu i o porušování pravidel. Zkoušíte, co to udělá, když něco uděláte nebo změníte. Musíte ovšem vědět, co dělá kompresor, co dělá ekvalizér, abyste to celé pochopili. Je to vesměs jednoduché a zároveň i složité. Je to trochu věda. Mám teď kouče. Jmenuje se Gaex, Tomáš Karásek, který působil v Dublinu, ale míchal české a slovenské interprety. Popovou a hip hopovou scénu. Učím se od něj. Vždycky, když si nevím s něčím rady, rád mi pomůže. A pochválí mě na základě toho nebo mi řekne, co mám špatně, co bych měl zlepšit.“
Zařídit si nahrávací studio není nejlevnější záležitost, ale přesto je, podle Jakuba, nejdůležitější dobrá akustika.
„Potřebujete kvalitní mikrofon, kvalitní zvukovou kartu, převodníky. Pokud ale nemáte skvělou akustiku, je to všechno k ničemu. Zásaní věcí je mít kvalitní ozvučení, to znamená reproduktory, protože, jak se říká, co neslyšíte, to neuděláte. Když máte levné reproduktory, nemůžete dosáhnout dobrého zvuku, protože neslyšíte rozdíly.“
Některé hudební hvězdy si nemůžou vynachválit nahrávací studia v Americe. Podle nich tam je zvuk absolutně nejlepší. Jakub si však myslí, že zvuk je zvuk, je zkrátka jenom jiný.
„Neřekl bych, že je perfektní, řekl bych, že je jiný. Evropský zvuk nebo i český zvuk se liší od toho amerického. V Americe se samozřejmě točí úplně jiné peníze, mají úplně jiné vybavení a prostory. A jsou tam daleko zkušenější zvukaři. Zvuk tam ale není perfektní, je trošku špinavý. Záleží samozřejmě i na tom, do jakého studia jdete. Je jiný. Neřekl bych, že je perfektní, je jiný. Perfektní zvuk nejde definovat. Je to, jako byste chtěli defiovat, co je perfektní hudba. To neexistuje. Každá hudba je jiná a záleží na vkusu konkrétního člověka.“
S hip hopovou kapelou BMA, pro kterou Jakub skládá veškerou hudbu, právě natáčí nový videoklip.
„Budeme teď vystupovat v Kroměříži. Snažíme se dávat hodně peněz i do klipů, protože obraz je důležitý. Už jen tím chceme zapůsobit na lidi. Chystáme teď velký klip. Nejsme příznivci klasických rapů a klipů, ve kterých člověk jen stojí a máchá rukama. Chceme to pojmout víc filmově. Snažíme se dělat i takovéhle věci, aby byl klip spíš film.“
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.