Češi míří za nákupy do Německa stále častěji. Vyplatí se jim to

6. prosinec 2012
Zblízka

Největší audioportál na českém internetu

Prodejna | Foto: Tomáš Adamec

Češi stále častěji nakupují v Německu

Stále více Čechů jezdí nakupovat do Německa. V sousední zemi totiž pořídí levnější a kvalitnější zboží, a to nejen potraviny. Státní pokladna tak přichází o nezanedbatelné prostředky. Ministerstvo financí si s tím však zřejmě hlavu neláme a naopak dále zvyšuje DPH.

Paní Jarka a pan Pavel z Ústí nad Labem se chystají na pravidelný nákup. Nemíří do některého z místních supermarketů, jejich cílem jsou 60 kilometrů vzdálené Drážďany.

„Cena v Česku zdaleka nemluví za kvalitu výrobku. Jde o čtvrtou nebo pátou skupinu kvality a cena odpovídá jedničce,“ prozrazuje Jarka Panchartková, proč raději jezdí do Německa.

Hned za městem najíždí na dálnici. Míjí řadu příhraničních obcí a vesnic, které se konečně zbavily tranzitní dopravy. Místním obchodníkům však dálnice odvedla zákazníky, a tak krámky zejí prázdnotou.

Čeští obchodníci na vyšší DPH doplatili

„Před deseti patnácti roky byla fronta až ven, byly tady mraky lidí, měli jsme ohromné zásoby. Dnes už na zákazníka čekáte,“ vzpomíná Markéta Červínková z Petrovic, kde ještě do loňského roku vlastnila obchod se smíšeným zbožím.

Vyšší daň z přidané hodnoty jí zlomila vaz. Proto skromný byznys přenechala obchodnímu řetězci. Nechala se u něj zaměstnat a teď dělá „psí kusy“, aby si alespoň některé zákazníky udržela.

„Dělají se různé akce a slevy, každý měsíc roznášíme lidem do schránek letáky, aby měli přehled. Nabízíme jim služby jako například rozvozy nákupů domů,“ popisuje.

Markéta Červínková zároveň přiznává, že i ona jezdí do sousedního Německa, kde na větším nákupu ušetří až tisíc korun. Rozhlasové stanice z Drážďan tak v autě poslouchá stále více Čechů. Podle odhadů totiž minimálně třetina obyvatel příhraničních krajů dává přednost německým supermarketům.

Cenový rozdíl je patrný

Jejich ceny i kvalita zboží lákají stále více lidí i ze vzdálenějších měst včetně Prahy. „V Německu je větší výběr a lepší ceny – třeba masných výrobků. Párky mají až 90 procent masa a balíček pěti nožiček stojí euro,“ vypočítává Michal z Prahy.

„U nás je základní výše DPH 14 procent, v Německu sedm procent. To je 70 korun za každých tisíc korun. Když k tomu ještě přidáte kvalitu, tak se to jednoznačně vyplatí,“ přidává se Pavel Polena z Ústí nad Labem.

V regálu jednoho z drážďanských supermarketů stojí litr plnotučného mléka v přepočtu 12 korun, jogurtů je zde nepřeberné množství, stejně tak salámů. Desítky a desítky polévek a omáček se prodávají za 13 nebo 14 korun, mleté maso je pěkně červené, za deset vajec zaplatíte euro.

Cenový rozdíl je prostě patrný a v případě pracích prášků, které prý i lépe voní a mají lepší účinky než ty nabízené v českých regálech, je až markantní. Třeba pětilitrové balení je v Německu jen o polovičku dražší než v Česku – to však mluvíme o balení o objemu pouhých 1,5 litru.

Německo láká i příjemnou obsluhou

Podobné je to i u dalšího zboží. „Základní cena některých potravin v Německu je stejná jako u nás u už zlevněných. To znamená, že když Němci zlevňují, tak jdou ještě hluboko pod zlevněné zboží v Čechách,“ dodává Pavel Polena.

Důležitá je i příjemná obsluha. „Když se někdo usmívá a je příjemný, tak se mi lépe nakupuje. Když se v Česku podívám na ovoce, které teče, je ošklivé, chtějí za to cenu, která absolutně neodpovídá, a ještě mi prodavačka pomalu vynadá, tak nemám důvod, proč to kupovat,“ upozorňuje Jarka Panchartková.

Není divu, že nákupní košík nakonec doslova přetéká. 225 eur už je slušná útrata, Češi však jezdí do Německa právě na velké nákupy.


Zvětšit mapu: Drážďany jsou jedním z německých měst, kam míří Češi za nákupy

autor: mir