Bodový systém funguje v Česku 10 let. Polovina lidí si ho podle průzkumu chválí
Jak ukázal bleskový průzkum společnosti Median pro Český rozhlas, polovina Čechů si bodový systém chválí. Lidé si zároveň myslí, že odečítání bodů za přestupky zlepšilo chování řidičů na silnicích. Češi také vítají některé změny, které připravuje ministerstvo dopravy. Plánuje zdvojnásobit pokuty třeba za jízdu na červenou nebo za telefonování při řízení.
„Bylo to asi před rokem, o dva body jsem přišel za rychlost. Podle mě to má význam, ale vždycky mi přijde, že ti, co chtějí, to obejdou," popsal svou zkušenost s bodovým systémem 38letý řidič Jan z Prahy.
„Přišla jsem o tři body v rámci vyšší rychlosti, než byla povolená. Už je to hodně let zpátky a od té doby naštěstí ne. Snažím se dodržovat předpisy. Spousta řidičů přišla o řidičský průkaz, takže si myslím, že se všichni o ten řidičák bojí, takže to určitě dobrý vliv má," vyprávěla Monika ze středočeských Velkých Popovic.
Maximum trestných bodů za desetiletou historii bodového systému v Česku nasbíralo 70 tisíc řidičů. Převažují muži - jich je 65 tisíc. Mezi nejčastější přestupky patří překročení rychlosti v obci, nepoužívání bezpečnostních pásů nebo porušení zákazových a příkazových značek.
Pořád ale existuje řada řidičů, kteří za 10 let fungování systému nepřišli ani o jeden bod. „Nemám zkušenosti, nikdy jsem snad neplatila ani pokutu,“ popsala jedna z dotazovaných řidiček.
To, že bodový systém pomohl ke zlepšení chování řidičů, si myslí 50 procent lidí. Podle analytika společnosti Median Daniela Prokopa jsou to hlavně muži, kteří cítí motivaci o body nepřijít.
„Že bodový systém pomohl, si myslí více lidé z měst nad 10 tisíc obyvatel, lidé do 44 let. To je nadpoloviční většina lidí. To jsou lidé, kteří se pohybují častěji v nějakém hustším provozu a uvědomují si, že část z nich má body blízko těch 12 a uvědomují si vlastní motivaci nechovat se bezohledně na silnicích, protože by mohli také přijít o řidičský průkaz," vysvětlil Prokop.
Bleskový průzkum také zjišťoval, jak Češi vnímají připravované změny v bodovém systému. Třeba skoro 80 procent lidí vítá plán, podle kterého by se zdvojnásobila pokuta za vjíždění na železniční přejezd v době, kdy je to zakázané.
„Zajímavé na tom je, že pro zvýšení pokut jsou více lidé, kteří jsou potenciální oběti. Chodci, cyklisté. Ačkoli to nezaviní, tak můžou být potenciální oběti řidičů," řekl Daniel Prokop a dodal:
„Velkou podporu zvýšení pokut za vjezd na železniční přejezdy si vysvětluju tím, že se v posledních dvou letech odehrálo víc medializovaných nehod, které byly způsobeny právě tímto vjezdem.“
Novou podobu bodového systému navrhuje ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO. Před časem řekl, že by měl být přehlednější - řidičům by se nově odečítaly jen 2, 4 nebo 6 bodů.
„To je další aspekt, který by mohl pomoci místo výchovy a ovlivňování motivace řidičů. Navrhli jsme jeho zjednodušení a v nejzávažnějších přestupcích zostření,“ uvedl Dan Ťok s tím, že je zároveň plánovaná také liberalizace bagatelních přestupků.
„Návrh jsme připravili společně s dopravní policií, byl debatován na odborné úrovni s odbornou i s laickou veřejností. V září chceme mít seminář v Poslanecké sněmovně a Senátu. Poté celý systém pustíme do legislativního procesu," doplnil.
Bleskový průzkum se konal na konci června a účastnilo se ho víc než tisíc lidí. Bodový systém má v Evropské unii 23 zemí. Naposledy se přidalo letos na jaře Portugalsko.