BMW G650 X-moto: Pirát silnic

29. srpen 2007
Motožurnál , Motožurnál

Víte, co to je motard? Není to ani opilec, vracející se z tahu domů, ani druh francouzské hořčice, jak by někdo mohl hádat. Motard je název pro - poslední dobou - velmi populární typ motocyklu, který není určen na cestování nebo do terénu, ale je to stroj pro zábavu. Snadno se staví na zadní kolo a když chcete, ochotně jde do smyku. Prostě dá se s ním užít spoustu zábavy.

Byla to moje první zkušenost s tímto druhem motocyklu a musím říct, že jsem si jízdu na motardu opravdu užíval. K testu jsem si vybral letošní novinku od BMW, model G 650 X-moto.

Poslední přírůstek od BMW se opravdu vymyká všemu, na co jsme u této značky zvyklí. Už na pohled je jasné, že X-moto bude rebelská motorka a hračka pro zlobivé motorkáře. Stroj zaujme fešáckou kapotáží, sedmnáctipalcovými koly a výraznou oranžovou barvou. Motorka působí jakoby odlehčeným dojmem.

Na designu motorky si inženýři v Mnichově dali opravdu záležet a moc se jim povedl. Nakonec, motorka je určená hlavně do města a tam musí zaujmout. Bohužel po městě se budete prohánět bez spolujezdkyně, protože BMW X-moto je pouze pro jednoho.

Motocykly tohoto typu pohánějí výhradně jednoválce a ani u X-mota od BMW tomu není jinak. 159 kg vážící stroj žene kupředu motor a výkonu 39 kW, což není na jednoválec o objemu 650 ccm vůbec málo. Charakteristický je bublavý zvuk jednoválce, ostatně poslechněte si ho sami...

Převodovka je pětistupňová a na nejvyšší stupeň se dá BMW rozpohybovat až na 180 km v hodině. Spotřeba nepřesáhne ani při dovádění 4 litry benzínu. Ale teď už se pojďme svézt.

První, co vás zaujme po usednutí za řidítka BMW X-moto, je skutečnost, že skoro nedosáhnete nohama na zem. Posaz na velmi úzkém sedle je extrémně vysoký a nepomůže ani nastavitelný zadní tlumič od sachse. Necítil jsem se v sedle vůbec dobře a první kilometry byly dost oťukávací.

Naprostý obrat nastal po ujetí asi dvaceti kilometrů v městském provozu, kdy se mi motard začal dostávat do ruky. Výborný zátah motocyklu a dobře odstupňovaná převodovka z vás lehce udělá piráta silnic. A věřte mi, dřív nebo později podlehne každý. Zvednout motorku na zadní kolo bylo velmi snadné, aniž bych to někdy předtím zkoušel. Stroj vás k takovým kouskům přímo nutí a opouštět křižovatku s předním kolem ve vzduchu pro vás bude za chvilku normální. Samozřejmě budete také středem pozornosti širokého okolí.

Na X-motu od BMW jsem těžko hledal nějaké chyby. Výborné bylo dílenské zpracování, ale co mě trochu udivilo, byl fakt, že přes brzdové hadičky není vidět na jednoduchý digitální tachometr. Abyste vůbec zjistili kolik jedete, je nutné se různě naklánět, což je dost nepříjemné. Naopak bez připomínek jsou skvělé brzdy s ABS, které se samozřejmě dá vypnout.

BMW X-moto je stroj určený do města, na delší cestování se opravdu nehodí. Je ideální na cestu do práce. Během jízdy do zaměstnání se můžete skvěle odreagovat třeba nějakým tím kaskadérským kouskem. Stroje značky BMW se nikdy neprodávaly lacino a ani X-moto nepořídíte za hubičku. Vzhledem ke kvalitám motorky ale není 260 000 korun zas tak moc.

autor: bob
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.